Kuorma-autoliitto haluaa säilyttää kollektiiviluvat

Suomen kuorma-autoliitto haluaa pitää kiinni kollektiiviluvista raaka-puun kuljetuksissa Venäjältä Suomeen. Liiton mielestä Venäjän viranomaisten esittämä menettely, jonka mukaan jokaiselle rajanpintakuljetukselle tulisi hakea erillinen lupa, hankaloittaisi oleellisesti raakapuun kuljetuksia Suomeen.

Kollektiiviluvalla saa luvan voimassaoloaikana ylittää rajan niin usein kuin siihen on tarvetta. Sama auto voi hakea tukkeja Venäjän puolelta 1-4 kertaa vuorokaudessa. Venäjän viranomaisten viime viikolla Moskovassa esittämä uusi käytäntö oikeuttaisi rajan edestakaiseen ylitykseen vain kerran lupaa kohden. Johtaja Iiro Lehtonen SKAL:sta arvioi, että nykyinen kollektiivisiin vuosilupiin perustuva järjestelmä on sittenkin toiminut liki tyydyttävästi. Se on huomattavasti joustavampi kuin nyt esitetty matkakohtainen lupajärjestelmä.

-Uusista järjestelyistä puuttuvat myös kokonaan painorajat. Puutavarakuljetuksissa Suomessa käytössä oleva 60 tonnin kokonaispaino mahdollistaa koko kapasiteetin hyödyntämisen ja on kuljetuskustannusten kannalta ainoa oikea vaihtoehto. Tämä käytäntö toimii jo Karjalan tasavallan alueella, Lehtonen sanoo. Venäläiset esittivät myös puun noutomatkan lyhentämistä 50 kilometriin rajalta. Toistaiseksi raakapuu saatetaan noutaa jopa 150 kilometrin päästä rajalta. Kuorma-autoliitto esittää, että kuljetusten tulisi sallia ulottuvan rajalta Pietarin-Murmanskin valtatielle saakka, eli noin sadan kilometrin päähän rajasta.

Ensi vuoden rajanpintaliikenteen kiintiöksi venäläiset esittävät molemmille maille 50000:ttä matkalupaa. Venäjän rekkapuukuljetukset ovat erityisesti Itä-Suomen metsäteollisuuden puuhuollon kannalta merkittäviä. Venäjältä tuodaan suomalaisautoilla puuta miljoona kuutiota vuodessa. Ajossa on noin sata suomalaista tukkirekkaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat