Kuorma-autoilijat: Huonot tiet vievät isompien rekkojen hyödyt

 Huonot tiet ja tieverkon rajoitukset syövät entistä suuremmasta kuljetuskalustosta koituvat hyödyt, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL.

SKALin barometriin vastanneista kuljetusyrittäjistä kaksi kolmesta oli sitä mieltä, että teiden painorajoitukset haittaavat isomman kaluston käyttöä. Korkeusrajoitukset rassasivat yli puolta yrittäjistä.

Eniten painorajoitukset haittaavat metsäalan kuljetusyrityksiä. Liiton mukaan se ei ole yllätys, kun ottaa huomioon alemman tieverkon huonon kunnon.

Rekkojen painot ja mitat nousivat lokakuussa 

Rekka-autojen enimmäispaino nousi lokakuussa 60:stä 76 tonniin. Suurin sallittu korkeus nousi 4,2:sta 4,4 metriin. SKALin mukaan alan yritykset ovat sen jälkeen uusineet kalustoaan hieman tavallista vilkkaammin.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka perää tiemäärärahoihin merkittävää korotusta, jotta teiden pahimmat pullonkaulat saadaan kuntoon.

 

Lue myös:

    Uusimmat