Kuohuviinit korvanneet siman vapun suosikkijuomana

Kuohuviinit ja shampanjat kaatuvat vapunjuhlijoiden laseihin vuosi vuodelta useammin.

Vappuviikolla kuohuviiniä myydään lähes 300 000 litraa normaalia enemmän. Tämä tarkoittaa myynnin nelinkertaistumista. Shampanjoita myydään 12 000 litraa normaalia enemmän, eli myynti kolminkertaistuu.

Alkon tuoteviestintäpäällikön Taina Vilkunan mukaan kuohujuomat kasvattavat suosiotaan jatkuvasti.

– Koko 2000-luvun myynti on kasvanut ympäri maailmaa. Taantuma puraisi myyntiä hieman, mutta kysyntä on jälleen elpynyt, Vilkuna sanoo.

Kasvulle ei tällä hetkellä näy loppua. Kuohujuomat ovat tulleet lähemmäs ihmisiä ja Vilkunan mukaan niitä uskalletaan käyttää Suomessakin jo ruokajuomana.

– Lisäksi on tullut pienempiä pullokokoja ja hieman edullisempia shampanjoita, joten ihmiset uskaltavat kokeilla aitoakin shampanjaa, hän sanoo.

Myös uudet käyttötarkoitukset ovat lisänneet kuohuvien myyntiä. Vilkunan mukaan ne näkyvät katukuvassa enemmän ja esimerkiksi happy hour-tarjouksia markkinoidaan nykyään kuohuviineillä.

– Ne ovat raikkaita, hedelmäisiä ja kevyitä. Niissä ei ole paljoa alkoholia, joten ne sopivat nykyihmiselle, Vilkuna sanoo.

Vappuviikolla Alkon kokonaismyynti kasvaa yli 800 000 litraa, mikä on lähes 50 prosenttia normaalin kuusipäiväisen viikon myyntiä suurempi.

Alkon myymälöissä asioi vappuviikolla noin 1,4 miljoonaa asiakasta. Euromääräinen myynnin kasvu on 11 miljoonaa euroa.

Ikärajatarkastuksia tehtiin Alkoissa viime vappuaattona lähes 54 000 kappaletta.

Lue myös:

    Uusimmat