Kuntosalien sääntöjä selvennetään

Kuluttajavirasto haluaa yhtenäistää kuntosalien sääntöjä. Selkeitä sääntöjä tarvitaan, koska esimerkiksi kuntosalien tiukoista jäsenehdoista tulee paljon valituksia.

Kuntoklubien jäsenyydestä on vaikea erota, eivätkä monet tiedä liittyessään, mihin sitoutuvat. Jäseneksi on usein liityttävä vähintään vuodeksi ja usein sopimus jatkuu automaattisesti, jos asiakas ei keskeytä sitä tiettynä aikana.

Kuluttajaviraston lakimiehen Heidi Lahtisen mukaan kuntosalien jäsenyyksistä tulee valituksia noin sata vuodessa.

- Kuntokeskuksilla on jokaisella omat sopimusehtonsa, mutta niiltä vaaditaan lainmukaisuutta ja kohtuullisuutta. Myös niiden markkinoinnin ja sopimustekotilanteen täytyy olla asianmukaisia. Kuluttajilta tulee tasaiseen tahtiin ilmoituksia erityisesti määräaikaisista sopimuksista.

Lahtisen mukaan ihmiset lähtevät melko helposti mukaan pitkiinkin määräaikaisiin sopimuksiin. Sitten yllätytään, miten vaikeaa sopimuksesta on päästä eroon.

- Jos ihminen sairastuu vakavasti, muuttaa toiselle paikkakunnalle tai hänellä on joku muu tällainen elämäntilanteen muutos, sopimuksen purkaminen on mahdollista, mutta se on aina erikoistilanne.

Kuluttajalla myös vastuu sopimuksistaan

Ongelmia on aiheuttanut myös se, että alaikäiset ovat tehneet kuntosalisopimuksia.

- Alle 18-vuotiashan voi tehdä vähäisiä oikeustoimia, mutta tällainen vuoden jäsenyys ei kuulu tämän piiriin. Kuntosalin jäsenyys vaatii huoltajan suostumuksen, jolloin yrittäjän pitäisi se hankkia.

Lahtinen korostaakin, että myös kuluttajan täytyy aina miettiä, millaiseen sitoutumiseen omat rahkeet riittävät. Jos epäilee oman kuntosali-innostuksen lopahtavan vuodessa, kannattaa etsiä sali, joka tarjoaa kerta- tai kuukausikortteja.

Lakimies Lahtinen toivoo myös kuntokeskusten tulevan kuluttajaa vastaan ja tarjoavan muitakin vaihtoehtoja kuin jäsenyyden.

Kuluttajaviraston uudet säännöt pyritään saamaan valmiiksi syksyn aikana.

Asiasta kertoo sanomalehti Kaleva.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat