Kuntien verkkosivut kiinnostavat

Kuntien verkkosivut ovat käytetyin julkinen verkkopalvelu. Myös työministeriön, Kelan ja verottajan sivuilla käydään ahkerasti. Käyttämistä haittaa se, että palveluja ei löydetä verkosta. Verkkoon halutaan lisää muunmuassa viranomaisille täytettäviä lomakkeita.

Sisäasiainministeriön teettämän Julkishallinnon verkkopalvelut -tutkimuksen mukaan 50 prosenttia vastaajista oli viimeisen kolmen kuukauden aikana käynyt oman asuinkuntansa verkkosivuilla. Kuntien verkkosivujen jälkeen käytetyimpiä julkisen sektorin verkkopalveluja ovat työpaikoista kertova mol.fi, Kelan sivut kela.fi, verottajan palvelusivut vero.fi sekä kirjastojen sivut kirjastot.fi.

Julkishallinnon verkkopalvelujen käyttö on lisääntynyt viime vuosina selvästi. Aktiivisimmin julkishallinnon verkkopalveluita käyttävät 25-34 vuotiaat.

Kasvua on viimeisen vuoden aikana prosentuaalisesti eniten ollut Kelan ja verottajan verkkopalveluiden kohdalla. Niiden verkkopalveluja on käyttänyt tutkimusta edeltäneiden kolmen kuukauden aikana noin kolmannes suomalaisista.

Työministeriön verkkopalvelussa on puolestaan käynyt vastaavana aikana tutkimuksen mukaan peräti kaksi viidestä 15-79 -vuotiaasta suomalaisesta.

Julkisia palveluita ei löydetä ilman hakukonetta

Tutkimuksen mukaan julkisen sektorin verkkopalveluja haluttaisiin käyttää laajemminkin. Vähäinen tietoisuus palvelutarjonnasta ja palvelujen löytämisen vaikeus mainitaan julkisten verkkopalvelujen käyttöä vaikeuttavina tekijöinä. Julkisiin palveluihin löydetään useimmiten hakukoneiden avulla.

Monet virastot kannustavat asiakkaitaan asioimaan verkossa, mutta virastojen palvelujen ja niiden palvelusisältöjen tunteminen on tutkimuksen mukaan edelleen ongelma.

Tutkimuksen mukaan suomalaisten tietoisuus tietoturva-asioista sekä ymmärrys internetin luonteesta palvelukanavana on lisääntynyt. Tästä kertoo se, että ensimmäistä kertaa seurantatutkimuksessa nousi esiin suomalaisten haluttomuus antaa arkaluontoisia, henkilökohtaisia tietoja internetin välityksellä. Tällaisia tietoja ovat muun muassa pankki- ja luottokortti-, terveys-, henkilö- ja taloudelliset tiedot.

Verkkoasiointi tulevaisuuden palvelumuoto

Verkkoasiointi nähdään kuitenkin tulevaisuuden palvelumuotona. Lähes puolet kansalaisista toivoo viranomaisten parantavan palveluitaan edelleen lisäämällä verkossa täytettäviä ja lähetettäviä viranomaislomakkeita sekä erilaisia asiointipalveluja. Samalla toivotaan lisää opastusta ja koulutusta palvelujen käyttöön.

Tutkimuksen mukaan opastusta tarvitaan myös tietoturvariskien oikeanlaiseen arviointiin sekä luotettavien asiointitapojen tunnistamiseen. Henkilön tunnistamiseen suomalaiset toivovat yhdenmukaista tunnistautumiskäytäntöä kaikkiin verkkopalveluihin.

Julkishallinnon verkkopalvelut -tutkimus on sisäasiainministeriön teettämä ja Taloustutkimus Oy:n toteuttama. Tutkimus tehtiin nyt kahdeksatta kertaa. Tutkimuksessa haastateltiin valtakunnallisesti tuhatta 15-79-vuotiasta suomalaista. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina marras-joulukuussa 2006.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat