Kuntaliitto: Pulmapuhelin onnistunut ratkaisu

Kuntaliitto pitää Hämeenkyrössä puolisen vuotta sitten aloitettua kokeilua ympärivuorokautisesta puhelinpalvelusta onnistuneena. Kuntaliitto on arvioinut hankkeen raportissaan "Yhdestä numerosta ympäri vuorokauden".

Pulmapuhelimeksi-ristityssä ratkaisussa ei ole kyse kriisipuhelimesta, vaan käytännön asioihin keskittyvässä palvelumuodosta. Palveluita se tarjoaa ensisijaisesti vanhuksille. Päivystäjinä on sosiaalipalvelukeskuksen työntekijöitä. Lähinnä vanhusten itsenäistä asumista tukeva palvelu toimii siten, että sinne soitettaessa päivystäjä avustaa esimerkiksi ajanvarauksessa, kuljetuksen tai saattajan järjestämisessä, pankissa käynnissä tai muistuttaa aikatauluista.

Ajatuksena on, että pulmapuhelin-ideaa voitaisiin kokeilla myös muualla maassa. Merkittäviä käyttäjäryhmiä toiminnan suhteen olisivat vanhukset, vammaiset ja lapsiperheet, joskin neuvoa ja opastusta saisi kuka tahansa avun tarvitsija. Hämeenkyrön pulmapuhelin on kunnan sosiaalipalvelukeskuksen, TKK:n tietoliikennelaboratorion ja Kuntaliiton yhteishanke. Sen toteutuksessa on käytetty hyväksi nykyaikaista teletekniikkaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat