Kun taksimatka kääntyy ikäväksi - mistä kaikesta asiakkaat valittavat?

Suomen Taksiliiton taksitarkastajana Espoossa toimiva Osmo Seppänen kertoo, että valtaosa puheluista koskee kadonneita tavaroita, jotka olisivat mahdollisesti jääneet taksiin.

– Yllättävän paljon tulee soittoja taksien liikennekäyttäytymisestä siviiliautoilijoita. Autoilijat kokevat, että taksit ajavat liian lujaa, arvaamattomasti tai vaarallisesti. On pakko myöntää, että osassa valituksissa on perää, Seppänen toteaa.

Taksitarkastajan mukaan uhkatilanteita liikenteessä syntyy, kun provosointia tapahtuu puolin ja toisin.

– Taksiautoilijoille painotetaan, että olkaa provosoitumatta. Meidänhän pitäisi olla ammattilaisia. Jonkin verran valitetaan siitä, että kuljettaja tupakoi autossa, vaikka nykyisen tupakkalain mukaan se on kielletty. Nämä valitukset tulevat muilta autoilijoilta, eivät asiakkailta, Seppänen listaa.

"Navigaattori vie välillä minne sattuu"

Valituksia tulee myös auton ja kuljettajan siisteydestä, mutta lukumääräisesti näitä on vähän.

– Asiakas saattaa todeta, että oli sen näköinen auto, ettei oltu vähään aikaan siivottu ja kuljettajakin näytti siltä, että ei ole hetkeen käynyt suihkussa.

Yksi valituksen aihe on pidentyneet taksimatkat.

– Valitusten määrä on hieman noussut johtuen ulkomaalaistaustaisista kuljettajista, joiden paikallistuntemuksessa saattaa olla puutteita.

Myös navigaattoreiden antamat reittivaihtoehdot ovat välillä erikoisia ja pidentävät matkoja.

– Nyt kun navigaattorit ovat tulleet käyttöön yleisesti, se ei poista taksikurssin tarvetta, vaan päinvastoin. Ihan uusi kaveri kun taksiin istuu ja jos laki sallisi sen, että katukuulustelua ei ole käynyt niin, niin pelkkä navigaattori vie vielä välillä minne sattuu.

Nämä tilanteet hankalia tarkastajille

Seppäsen mukaan on olemassa selvät ohjeet siitä, että asiakkaalle pitää huomioida se, jos on vähän kierrelty ja kaarreltu.

–Mittariohjelma ei ole ongelmana korjata kuskin tekemään reittivalintavirhettä, sen summan pystyy kyllä pienentämään.

Soittoja taksitarkastajille tulee myös kuljettajan epäasiallisesta käytöksestä. Seppäsen mukaan nämä tilanteet ovat tarkastajan näkökulmasta usein hankalia.

– Tilanteessa on aina vastakkain kaksi osapuolta. Kun haastattelee kuljettajaa, niin tarina on toisenlainen. Kuka on provosoitunut ensin, ja mistä riita on alkanut.

Tiukoissa paikoissa taksitarkastajien työkalut ovat vähissä.

– Ei ole muuta vaihtoehtoja kuin ohjata asiakas poliisille tekemään rikosilmoitus. Mutta onneksi näitä tapauksia on vähän.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat