Matkapuhelimet liikenteessä: Turha kieltolaki

Loman aikana tuli seurattua lehtiä satunnaisesti. Niissä käyty liikennekeskustelu jaksaa ihmetyttää.

Jatkuvasti kuulee väitteitä rattijuopumusten lisääntymisestä. Tätä on käytetty hyväksi mm. alkolukkokeskustelussa. Esimerkiksi liikenneministeri Anu Vehviläinen totesi kesäkuussa puheessaan "Lisääntyneisiin rattijuopumuksiin voidaan puuttua mm. laajentamalla alkolukon käyttöä"

Mutta kun rattijuopumukset eivät ole lisääntyneet.

Lainaus poliisin nettisivuilta: "Sisäasiainministeriön poliisiosaston, liikkuvan poliisin, Helsingin Yliopiston oikeuslääketieteen laitoksen ja Kansanterveyslaitoksen vuosittain yhteistyössä toteuttama rattijuopumuksen seurantatutkimus osoittaa, että rattijuoppojen määrä liikennevirrassa ei ole merkittävästi muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana."

Linkki tuohon löytyy tästä

Tuosta selvityksestä voi katsoa myös numeroita: kevään valtakunnallisissa ratsioissa poliisi puhallutti 45 649 kuljettajaa. Rattijuopoiksi kirjattiin 66 kuljettajaa. Aika vähän kuitenkin.

Toinen kummallinen juttu on tämä matkapuhelimiin liittyvä liikennekeskustelu.

Helsingin poliisi jakoi heinäkuun lopussa yhden päivän aikana ratsioissa kuskeille 187 rikesakkoa matkapuhelimen käytöstä. Numerot - kuten myös käytännön havainnot - kertovat, että puhelimiin puhutaan autoissa paljon.

Jos näissä Helsingin ratsioissa olisi löytynyt 187 rattijuoppoa tai 40 km/h alueille laitettuihin tutkiin olisi 187 kuskia ajanut yli 70 km/h, niin silloin olisi ollut syytä todelliseen huoleen.

Tästä päästään tietysti siihen, että kun puhuminen on yleistä ja kolarit eivät ole matkapuhelimen yleistymisen jälkeen ns. räjähtäneet käsiin, niin ei se kännykkään puhuminen nyt kuitenkaan niin kauhean vaarallista ole. Moni siis osaa ajaa autoa ja käyttää puhelinta samaan aikaan - samaan tapaan kuin osaa vaihtaa cd-levyn. Samanlaista näppäilyä tarvitaan vaikkapa sallituissa navigaattoreissa.

Mielenkiintoista tässä on tietysti vielä se, että lainsäätäjän näkökulmasta itse puhelinkeskustelu ei ole vaarallista, koska puhelut on sallittu handsfreetä käytettäessä. Vaarallista on siis se, että puhelin on korvalla. Ja silloinkaan vaarallista ei ole se, jos handsfree-laite on sellainen johdolla kiinni oleva luuri.

Toki voi ajatella, että kännykkäkiellon perusteena olisi puhelimen kaivaminen taskusta ja vihreän luurin kuvan painaminen. Tähän voi todeta suoraan: Haloo?

Kännykkäkielto on turha kieltolaki, joka ainoastaan vähentää muiden ehkä tarpeellistenkin lakien kunnioitusta.

Ja vielä: Helsingin poliisin mukaan "kesäaikana onnettomuudet lisääntyvät Helsingissä erityisesti heinä- ja elokuussa. Tällöin kaunis sää rentouttaa autoilijoita ja tarkkaavaisuus liikenteessä herpaantuu toisin kuin vesisateella ja pimeällä. Tuloksena on liikenneonnettomuusrikin kohoaminen."

Hmm... Jos seuraavaksi kielletäisiin liikenneturvallisuuden nimissä jalkakäytäviä käyttäviltä naisilta minihameet ja miehiltä shortsit?

Ja vielä 2: Liikenneturvallisuuden todelliseen parantamiseen on kaksi isoa keinoa: teiden kunnon parantaminen ja autoveron rakenteellinen muutos siten, että se suosii uusia ja turvallisempia autoja. Ikävän kalliita molemmat.

Lue myös:

    Uusimmat