Kulutusluottojen markkinoinnissa puutteita

Osa kulutusluottojen markkinointitiedoista on puutteellisia ja harhaanjohtavia. Kuluttajavirasto on antanut huomautuksia esimerkiksi autokauppiaille.

Monet kodinkone-, huonekalu- ja autokaupat markkinoivat kulutusluottoja tiedoin, jotka ovat puutteellisia ja harhaanjohtavia, kuluttajavirasto kertoo.

Puutteet paljastuivat lääninhallitusten tarkastajien ja kuluttaja-asiamiehen marras-joulukuussa tekemässä tehoiskussa, jossa kohteena olivat alue- ja paikallislehtien mainokset sekä suoramarkkinointi.

Kuluttajaviraston tiedotteen mukaan joissakin mainoksissa ei ollut todellisesta vuosikorosta kertovaa laskelmaa ollenkaan. Joissakin mainoksissa laskelma oli painettu niin pienellä, että lukeminen oli vaikeaa.
Automainoksissa luotto oli usein hallitsevassa asemassa, vaikka mainoksen pääsanomana pitäisi olla itse tuote.

Kampanjan aikana kauppiaat saivat lukuisia huomautuksia. Lisäksi kuluttaja-asiamies aikoo selventää autoalalle luottojen markkinoinnin pelisääntöjä.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 12.01.2004.).

Lue myös:

    Uusimmat