Kuluttajilta ennätysmäärä valituksia

Suomalaiset ovat valittaneet Kuluttajavirastoon tänä vuonna ennätyksellisen paljon. Väli-Suomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalaisen mukaan eniten kuluttajat valittavat surkeista mobiilituotteista sekä asiakaspalvelusta.

Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen sanoo Sunnuntaisuomalaisessa, että yritykset näyttävät ulkoistaneen asiakaspalvelunsa Kuluttajavirastolle, koska usein asiakkaat eivät saa puheluaan läpi yrityksiin. Tämän vuoksi vihastuneet ja jonottamaan kyllästyneet asiakkaat valittavat viranomaisille. Uudenlaiset kännykkä- ja laajakaistaliittymät saatetaan puolestaan tuoda markkinoille keskeneräisinä.

Syyskuuhun mennessä virastolle oli jätetty 10 300 valitusta. Viime vuonna valituksia kertyi yhteensä 9300. Kahden viime vuoden aikana valitusten määrä on kasvanut 40 prosenttia. Valitusten määrä on nelinkertaistunut 2000-luvun aikana.

Syyskuuhun mennessä jätetyistä valituksista noin 6300 oli kuluttajaoikeudellisia valituksia. Valitukset koskevat muun muassa lainvastaista mainontaa, noudattamatta jätettyjä sopimuksia sekä epäasianmukaista perintää. Valtaosa kuluttajaoikeudellisista valituksista koskee mobiilipalveluita.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat