Kuluttajia varoitetaan alen ansoista

Kuluttajaviranomaiset näkevät alennusmyyntien markkinoinnissa huolestuttavia keinoja, joilla aleshoppaajaa koetetaan sumuttaa. Kaupat yrittävät tehdä vaikutusta muun muassa suurilla alennusprosenteilla.

Prosenttivertailun sijasta tulisikin verrata tavaroiden lopullisia hintoja.

- Ei kannata tuijottaa alennusprosenttia vaan katsoa, mikä lopullinen myyntihinta on. Voi olla, että viereisestä kaupasta saa normaalihinnalla saman tuotteen edullisemmin, varoittaa lakimies Katri Väänänen Kuluttajavirastosta.

Kuluttajat ovat kertoneet viranomaisille myös havainnoista, joiden perusteella näyttää siltä, että hintoja nostetaan hetkeä ennen alennusmyyntejä. Näin alennus saadaan näyttämään suuremmalta kuin se oikeasti onkaan.

Kaupat saattavat myös ostaa erikseen alesesonkia varten kausituotteita, joita ei ole ikinä myytykään normaalihinnalla. Alennusmyyntimarkkinoinnin perussääntöjen mukaan tällainen on kiellettyä.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat