Kuluttajavirasto tutkii: Koukuttavatko S- ja K-kaupan asiakaskortit liikaa?

Kilpailu- ja kuluttajavirasto aikoo ottaa S-ja K-kaupan etukortit tarkempaan syyniin. K-ja S-ryhmillä on määräävä markkina-asema eli kullakin yli 30 prosenttia markkinoista.

Tässä vaiheessa virasto ei halua vielä arvioida kovin tarkasti, mihin sen kyselytutkimus saattaa johtaa.

Kuluttajille suunnattavan kyselyn taustalla on viraston pelko, että kauppojen etukortit koukuttavat kuluttajan, mikä taas saattaa rajoittaa kilpailua ja nostaa hintoja.

-Jos lopputilanne on se, että meillä ei ole tehokasta ja toimivaa kilpailua päivittäistavarakaupassa, niin on ihan varma että kuluttaja maksaa liikaa, kommentoi pääjohtaja Juhani Jokinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

- Kyllä uskollisia asiakkaita voi palkita bonuksilla, mutta perimmäinen tavoitehan tässä on kuitenkin se, että kuluttajat saisivat mahdollisimman halvalla mahdollisimman hyvää tavaraa, jatkaa Jokinen.

Jos kortit rajoittavat kilpailua, niiden etuja voidaan joutua karsimaan.

Asiasta kertoi ensin Helsingin Sanomat.

Lue myös:

    Uusimmat