Kuluttajavirasto tutkii Finnairin kampanjan

Kuluttajavirasto aikoo tutkia Finnairin hintauudistuksen mainoskampanjan. Viraston mielestä mainoksista saattaa syntyä mielikuva todellista halvemmista lennoista.

Huomenna voimaan tulevan uudistuksen jälkeen lentojen hintoja eivät sido enää säännöt vaan kysyntä ja tarjonta: halvimpia ovat epäsuosituimmat lennot.

-Ilmoituksessa on annettu paljon tietoa, mutta eri vaihtoehdot ovat alhaalla hirveän pienellä tekstillä. Tieto pitäisi osata lukea huolella ja puntaroida, mitä se todellisuudessa merkitsee, sanoo kuluttaja-asiamies Marita Wilska.

-Puutteita ja epäselvyyttä mainoksissa on joka tapauksessa. Tavallinen kuluttaja saa niistä ensi silmäyksellä kuvan, joka ei välttämättä pidä paikkaansa.

Finnair mainostaa esimerkiksi menolipun hintaa, vaikka hinta edellyttää sekä meno- että paluulennon ostamista. Wilska korostaa myös, että lopullinen hinta riippuu ratkaisevasti siitä, mistä asiakas lippunsa hankkii.

-Toimitusmaksut vaihtelevat paljon riippuen siitä, ostaako lipun esimerkiksi Finnairin omasta netistä vai jostain palvelupisteestä.

-Finnair on muuttanut koko hinnoittelusysteeminsä eikä se maksa matkatoimistoille provisiota, joten myös ne perivät toimitusmaksuja.

Kuluttajaviraston on määrä tarkastella huomenna sitä, miten ilmoittelu kokonaisuutena täyttää viraston suositukset. Finnairiin ollaan Wilskan mukaan yhteydessä lähiaikoina.

(MTV3-STT)

(Aamu-uutiset 01.09.2003)

Lue myös:

    Uusimmat