Kuluttajavirasto: Tarjouslennot sisäänvetotuotteita

Kuluttajaviraston mukaan erikoismainostettuja tarjouslentoja on usein tarjolla niin vähän, että kuluttajan on vaikea niitä edes internetsivuilta löytää.

Kuluttajavirasto nosti eilen esiin lentoyhtiöiden katteettomat mainokset halvoista lennoista. Viraston mukaan kuluttajalla on oikeus odottaa, että näyttävästi mainostettuja lippuja on todella saatavilla.

Usein tarjouslippuja on hyvin rajoitetusti saatavilla, tai niihin liittyy rajoituksia, joita ei ole mainoksessa kerrottu.

- Kuluttajan on usein vaikea itse löytää mainostettua lentoa yhtiöiden internetsivuilta. Mainokset toimivatkin yhtiöille sisäänvetotuotteina, Huomenta Suomessa vieraillut kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki kertoo.

Kuluttajavirasto perää lentoyhtiöiltä vastuuta - tarjouksissa on ilmoitettava lennon kokonaishinta lentokenttäveroineen, muutoin se on lainvastainen.

ja

- Alkaen-hinnat ovat kyllä sallittuja, mutta niissä täytyy lukea kokonaishinta, eli se, mitä kuluttaja todellisuudessa joutuu maksamaan ostaessaan lipun. Usein hinnoista on jätetty verot pois, Hakamäki selventää.

Ei suunnitteilla sanktioita

Hakamäen mukaan läheskään joka lennolle ei ole tarjolla halpoja paikkoja, vaan viereisen istumapaikan hinta saattaa olla enimmillään jopa kymmenkertainen erikoistarjoukseen verrattuna.

Mainoksissa täytyisi lukea myös myynnissä olevien paikkojen määrä ja ilmoitus siitä, milloin tarjous on voimassa. Usein on ollut tapauksia, joissa mainostetulle lennolle on voinut ostaa lippuja vasta monen kuukauden päähän.

Kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki painottaa, että mainosten laatu ei ole riippuvainen mediasta - samat säännöt pätevät bussin kyljessä, internetissä ja maitotölkin kyljessä.

Kuluttajavirastolle on tullut yhteydenottoja runsaasti jo vuosituhannen vaihteesta lähtien. Hakamäen mukaan ilmoitukset osoittavat, että mainostettuja lippuja ei löydy tarjottuun hintaan.

Toistaiseksi ei ole suunnitteilla sanktioita lainvastaiselle markkinoinnille, vaan kuluttajavirasto toivoo lentoyhtiöiden itse ottavan vastuun mainostamisestaan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat