Kuluttajavirasto sulkee Kalpalinnan laskettelukeskuksen

Kuluttajavirasto sulki tänään turvallisuussyistä Kalpalinnan laskettelukeskuksen. Kalpalinna lupaa korjata puutteet ennen viikonloppua.

Kalpalinnan laskettelukeskus


Janakkalan Kalpalinna joutui tänään sulkemaan porttinsa laskettelijoilta Kuluttajaviraston määräyksestä. Viranomaiset ryhtyivät ensimmäistä kertaa näin ankariin toimiin laskettelukeskusta kohtaan, koska turvallisuuden puutteita ei korjattu toistuvista huomautuksista ja lupauksista huolimatta.

Toimitusjohtaja Jarmo Kalpala arvelee, että toiminta keskeytyy vain pariksi päiväksi. Vaaditut korjaukset saataneen valmiiksi ennen perjantaiksi sovittua uutta katselmusta.

Kovat uhkasakot tehostavat vaateita

Kuluttajavirasto teki päätöksensä eilen ja antoi sen tuoreeltaan laskettelukeskusta pyörittävän Ingosinlinna Oy:n tiedoksi. Kalpalinnaa kiellettiin tarjoamasta laskettelupalveluja, kunnes turvallisuuden minimitaso on saavutettu. Samalla hiihtokeskus määrättiin purkamaan kausikortteja ja hissilippuja koskevat sopimukset eli suomeksi sanottuna antamaan rahat tarkaisin.

Kieltoa ja määräystä tehostettiin yhteensä 37 600 euron eli runsaan 220 000 markan uhkasakolla. Toimitusjohtaja Kalpala sanoo yllättyneensä sekä päätöksen ankaruudesta että varsinkin uhkasakkojen määrästä.

-Ne ovat pöyristyttävän suuret verrattuna runsaan miljoonan markan (170 000 euron) liikevaihtoon. Kalpala arvelee, että lippujen takaisinlunastuksia tuskin ehtii paljon tulla ennen rinteiden uudelleen avaamista.

-Kausikortteja ei ole vielä myyty kovin paljon tälle kaudelle. Yleensä niitä menee noin sata, hän sanoo.

Rinteeltä vaara ajautua ulos

Viranomaisten mielestä Janakkalan Kalpalinna ei täytä lainmukaisia eikä alalla sovittuja turvallisuusvaatimuksia, joihin se on sitoutunut Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen jäsenenä.

Kuluttajaviraston mukaan laskettelijoilla on monissa kohdin vaara ajautua jyrkänteeltä ulos, koska rikkoontuneita aitoja ei ole korjattu eikä kuluneita heinäpaaleja korvattu uusilla. Kaikkien siirtymärinteiden reunoja ei ole suojattu kunnolla. Kahden rinteen hissien poistumispaikalta saattaa ajautua jyrkänteelle.

-Rinne ja erityissuorituspaikkaopasteet puuttuivat Kalpalinnasta lähes täysin ja osa opasteista oli rikki, sanotaan viraston tiedotteessa.

Tuoteturvallisuuspäällikkö Tomi Lounema Kuluttajavirastosta kertoo, että paikalliset viranomaiset kiinnittivät huomiota Kalpalinnan puutteisiin jo huhti- ja toukokuussa 2000. Tämän vuoden keväällä löytyi edelleen vaaranpaikkoja. Kieltopäätöstä edelsi kuluttajaviraston ja Janakkalan kunnan edustajien vierailu Kalpalinnaan viime viikolla. He havaitsivat tuolloin, että suurin osa puutteista oli yhä korjaamatta.

Myrsky viivästytti halpaa korjausta

Toimitusjohtaja Jarmo Kalpala sanoo olleensa viranomaisten kanssa eri mieltä puutteiden vakavuudesta. Perheyhtiön rinteiltä ei ole hänen mukaansa ajautunut ulos yhtään laskettelijaa liki 40 toimintavuoden aikana. Keväällä luvatuista parannuksista oli Kalpalan mukaan puolet tehty ja toisen puolen toteuttamista viivästytti Janika-myrsky, joka kohteli kaltoin hiihtokeskusta.

-Olimme sähköttä useita vuorokausia. Pidimme kiireisimpänä hoitaa kaatuneet puut pois sähkö- ja hissilinjoilta. Kaksi viikkoa meni myrskyn jälkeen korjauksiin.

Kalpalan mukaan viranomaiset eivät ennen ole vaatineet, että myös avaamattomien rinteiden pitää täyttää turvallisuusmääräykset.

-Loppuja rinteitä oli määrä ottaa käyttöön vasta joulusesongiksi. Lumilautailijoiden kyltti odotteli toimiston pöydällä rinteen lumetusta ja avaamista, Kalpala toteaa.

Kalpalinna värväsi tänään "tutut ja tuntemattomat" heinäpaalien hankintaan ja levitykseen. Noin puolet tarvittavista 70 paalista oli ehditty hankkia jo aiemmin. Kalpala arvioi kohennusoperaation hinnaksi 5000 markkaa eli vajaat tuhat euroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat