Kuluttajavirasto selvittää kanta-asiakasohjelmia

Tilannetta ovat mutkistaneet yhteistyösopimukset, joita kauppaketjut ovat solmineet muiden liikkeiden kanssa.

Kuluttajavirasto alkaa tarkastella kauppojen kanta-asiakasohjelmia. Virasto pitää ongelmallisena ainakin mainonnan läpinäkyvyyttä eli sitä, kuinka kuluttaja pystyy arvioimaan itselleen edullisimman ohjelman.

Tilannetta ovat mutkistaneet yhteistyösopimukset, joita kauppaketjut ovat solmineet muiden liikkeiden kanssa. Kun bonuksia tai plussapisteitä voi kerryttää eri liikkeissä, joutuu kuluttaja miettimään varsinaisen hintatason ohella kanta-asiakasetuja.

Kuluttajavirasto pitää vertailtavuutta ja kuluttajien liikkumista markkinoilla tärkeänä hintakilpailun kannalta. Huomiota kiinnitetäänkin muun muassa siihen, missä määrin kanta-asiakasohjelmat ohjaavat hankintoja tiettyihin liikkeisiin.

Viraston linjaus on odotettavissa vuoden loppuun mennessä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat