Kuluttajavirasto: Puhelinmyyjä saa soittaa vain luvalla

Kuluttajavirasto on tehnyt työ- ja elinkeinoministeriölle ja oikeusministeriölle aloitteen puhelinmyynnin rajoittamisesta.

Puhelinmyyjä saisi soittaa kuluttajalle vain, jos kuluttaja olisi antanut siihen suostumuksensa. Kuluttaja voisi silloin itse päättää, miltä yrityksiltä hän haluaa vastaanottaa puhelinmyyntiä ja varautua markkinointiin etukäteen.

Kuluttajaviranomaiset ovat viime vuosina saaneet runsaasti yhteydenottoja puhelinmyynnin ongelmista. Kuluttajat eivät ole ymmärtäneet sitoutuneensa puhelinkeskustelun aikana sopimukseen tai ovat saaneet sopimuksesta harhaanjohtavia tietoja, kuluttajavirasto toteaa.

- Kuluttajille kaupataan esimerkiksi säästämistuotteita, matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiä sekä maksutelevisio- ja sähkösopimuksia. Myyjän on vaikea kertoa tyhjentävästi niiden sisältöä ja kuluttajan ymmärtää, mihin hän sitoutuu, toteaa Kuluttajaviraston ylijohtaja Anja Peltonen.

Laki edellyttää, että myyjät antavat asiakkaalle riittävät tiedot tuotteesta sekä siihen liittyvistä ehdoista ja rajoituksista. Provisiopalkkaisille myyjille on kuitenkin usein tärkeintä saada mahdollisimman monta sopimusta aikaan, jolloin he eivät välttämättä kerro kaikkia olennaisia tietoja.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat