Kuluttajavirasto: Lentoyhtiön on pidettävä matkustajasta huolta

Euroopassa useiden lentoyhtiöiden lennot ovat olleet myöhässä tai peruuntuneet kovan lumimyräkän takia. Kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepfer muistuttaa, että jos lento viivästyy tai se perutaan, kannattaa olla yhteydessä lentoyhtiöön. Tämä sääntö pätee niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Lennon peruuntuessa matkustajalla on kolme vaihtoehtoa, joista valita.

- Nythän on kysymys poikkeuksellisista sääolosuhteista. Lentoyhtiöillä toki on huolenpitovelvollisuus matkustajistaan eli jos lento peruuntuu, matkustaja voi esimerkiksi ottaa lentolipun hinnan kokonaan takaisin eli hän päättää olla matkustamatta. Matkustaja voi myös valita uudelleen reitityksen, joka saatetaan tehdä jollakin muullakin kulkuvälineellä mahdollisimman pian. Lentoyhtiö voi myös matkustajan tahdosta siirtää matkan kokonaan myöhemmäksi ajankohdaksi, selvittää ylitarkastaja Satu Toepfer

Korvausten saamiseksi muutakin kuin mielipahaa

Sillä aikaa kun matkustaja odottaa uudelleen reititystä lentokentällä, on lentoyhtiöllä velvolisuus pitää matkustajasta huolta.

- Huolenpito tarkoittaa käytännössä aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan nähden. Matkustajalle pitää tarjota myös mahdollisuus viestiä matkapuhelimella tai sähköpostilla. Jos yöpyminen on välttämätöntä, lentoyhtiön on järjestettävä yöpymiset hotellissa ja kuljetukset hotellin ja kentän välillä. Tämä siis koskee matkustajaa vain silloin, kun hän odottaa uudelleen reititystä, kertoo Toepfer.

Toepfer mukaan edelle mainittu tilanne pätee myös lentokoneen viivästystilanteissa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat