Kuluttajavirasto: Lentoyhtiöiden pitää korvata hotelliyöt - Finnair eri linjoilla

EU-alueen lentoyhtiöiden täytyy lähtökohtaisesti pitää kiinni huolenpitovelvoitteestaan, sanoo Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen.

Käytännössä Islannin tulivuorenpurkauksen aiheuttama tilanne on kuitenkin niin poikkeuksellinen, että riitoja voidaan joutua ratkomaan Kuluttajariitalautakunnassa tai jopa EU-tuomioistuimessa.

Huolenpitovelvoite on EU:n asetus, joka velvoittaa lentoyhtiöitä huolehtimaan asiakkaistaan sellaisissa tilanteissa, joissa lento ei syystä tai toisesta lähde ajallaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi ruokahuollon järjestämistä ja tarvittaessa hotellimajoituksen hankkimista tai sen korvaamista jälkikäteen.

Finnairin mielestä EU-asetus ei kuvaa tällaista tilannetta, missä minkään lentoyhtiön on täysin mahdotonta toimia. Viestintäpäällikkö Maria Mrouen mukaan yhtiö on ollut yhteydessä Kuluttajavirastoon eikä siellä kiistetty heidän näkemystään.

Sen sijaan lentoyhtiö airBaltic ilmoitti illalla maksavansa ensimmäisen hotelliyön kaikille matkustajilleen, jotka ovat jääneet jumiin muualle kuin kotikentilleen.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat