Kuluttajavirasto haluaa verkkokauppaan vaihtoehtoisia maksutapoja

Vain 18 Kuluttajaviraston tarkastamista 84:sta verkkokaupasta tarjosi mahdollisuuden maksaa ostokset jälkikäteen.

Kuluttajaviraston mielestä yritykset voisivat kehittää sähköisen kaupankäynnin maksutapoja nykyistä turvallisemmiksi.

Kuluttajavirasto ehdottaa maksunvälittäjän käyttöä, jolloin asiakas maksaa ostoksensa ensin välittäjälle. Tämä puolestaan siirtää maksun myyjälle vasta sitten, kun ostaja on hyväksynyt tuotteen.

Maksutapojen puute ilmeni Kuluttajaviraston kampanjassa helmikuun lopulla. Virasto tarkasti 84 verkkokaupan sivustoa, jotka myivät levyjä, kirjoja, tietotekniikkaa, vaatteita ja pelejä.

Vain 18 verkkokauppaa tarjosi mahdollisuuden maksaa ostokset jälkikäteen. Muut käyttivät maksutapana postiennakkoa, pankin verkkomaksua, tilisiirtoa tai luottokorttia.

Ainoastaan 23 verkkokauppaa kertoi, kuinka kuluttaja saa rahansa takaisin peruessaan ostoksena.

Useimmat verkkokaupat kertoivat puutteellisesti toimitusehdoista ja maksamisesta sekä antoivat peruutusoikeudesta väärää tai lainvastaista tietoa.

Vain kolmasosa verkkokaupoista muistutti, että alaikäinen asiakas tarvitsee ostokseensa huoltajan suostumuksen. Vain kahdella verkkokaupalla oli käytössään todellisia keinoja asian tarkistamiseksi.

Verkkokauppojen tarkastus oli osa kansainvälistä internetin siivouspäivää.

Verkkokaupan luotettavuuden voi tarkistaa Kuluttajaviraston verkkokauppa-apurista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat