Kuluttajaviranomaiset yhdistetään

Kuluttajavirasto ja kuluttaja-asiamiehen toimisto yhdistetään. Uudistuksen tavoitteena on mm. kuluttajaviranomaisten iskukyvyn parantaminen, mutta yhdistämisellä voidaan saada myös säästöjä aikaan. Kauppa- ja teollisuusministeriössä on aloitettu yhdistämiseen liittyvän valmistelu niin, että uusi virasto voisi aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa.

Kuluttajaviraston tehtävänä on mm. huolehtia tuoteturvallisuudesta, hintavertailuista, kuluttajavalistuksesta ja matkatoimistojen valvonnasta. Kuluttaja-asiamiehelle kuuluu markkinoinnin ja sopimusehtojen lainmukaisuuden valvonta.

Hallitusneuvos Kristian Tammivuori ei usko, että yhdistäminen johtaisi irtisanomisiin, mutta vakanssien siirrot voivat tulla kysymykseen hallinnon päällekkäisyyttä purettaessa. Silloin voidaan katsoa, jos jossain muualla, esimerkiksi elintarvikevalvonnassa tarvittaisiin väkeä kipeämmin.

Kuluttajahallintotyöryhmä ehdotti kuluttajaviranomaisten yhdistämistä vuonna 1996. Tuolloin esitettiin myös kuluttajatutkimuskeskuksen yhdistämistä samaan virastoon. Tässä vaiheessa tutkimuskeskus jää kuitenkin itsenäiseksi, mutta yhteistyötä muiden kuluttajaviranomaisten kanssa kuitenkin tiivistetään, sanoo Tammivuori.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat