Kuluttajaviranomaiset: Pankkijono voi olla korvausasia

Pankkiasiakkaalle jonotuksesta aiheutunut vahinko voi olla korvattava, toteaa kuluttajavalituslautakunta. Puoli tuntia ylittävä jonotusaika ei tavallisen pankkiasian hoitamisessa yleensä ole enää kohtuullinen, katsoo lautakunta.

Pankin lainatiski

Vaikka palvelun saamisesta tietyssä ajassa ei ole erityisesti sovittu, tiliasiakas voi perustellusti olettaa, että hän saa sopimukseen perustuvan palveluksen kohtuullisessa ajassa. Jos kohtuullinen asiointiaika ylittyy, pankki on rikkonut sopimuksen, huomauttaa lautakunta.

Kuluttajavalituslautakunta ei kuitenkaan löytänyt korvauksille pohjaa käsittelemissään neljässä vahingonkorvausvaatimuksessa. Valittajat olivat esittäneet korvausperusteiksi odotuksesta aiheutuneen mielipahan, loma-ajan menetyksen sekä todentamattomaksi jääneen lääkärikäynnin lykkäytymisen. Kuluttajat valittivat joutuneensa jonottamaan puolesta kahteen tuntiin.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat