Kuluttajat suopeita kännykkätarjouksille

Kuluttajat ovat tutkimuksen mukaan valmiita antamaan yksityiskohtaista tietoja tekstiviestimarkkinointia varten. Nihkeimmin mobiilitarjouksiin suhtautuvat yli 50-vuotiaat.

uluttajat ovat lämpiämässä matkapuhelimen välityksellä tapahtuvalle mobiilimarkkinoinnille.

Oulun yliopiston taloustieteiden tiedekunnan koordinoimassa tutkimuksessa selvisi, että kuluttajat ovat valmiita antamaan yksityiskohtaista tietoa itsestään tekstiviestimarkkinointia varten. Lisäksi he ovat halukkaita osallistumaan erilaisiin yritysten tekstiviestikyselyihin.

Tutkimukseen osallistui tekstiviestitse yli 20 000 kahden pohjoispohjalaisen vähittäiskaupan asiakasta. Vastanneiden keski-ikä oli noin 40 vuotta. Heistä vanhimmat eli yli 50-vuotiaat kielsivät tekstiviestimarkkinoinnin muita ikäryhmiä useammin.

Asiakkaat vastasivat tutkijoiden mukaan saamiinsa kyselyihin huolellisesti, vaikka niistä osa oli pitkiä ja aikaavieviä. Tiedot kerättiin asiakastietokantaan mobiilimarkkinoinnin aloittamista varten. Sinne kerättiin matkapuhelinnumeroiden lisäksi kuluttajan yhteystiedot sekä tietoja hänen mielenkiinnon kohteistaan ja ostokäyttäytymisestä. Lisäksi vastaajat osallistuivat tekstiviestitseasiakastyytyväisyyskyselyyn.

Puolentoista kuukauden aikana loppuvuonna 2004 tehdyssä PEAR-tutkimusprojektissa hyödynnettiin ensimmäistä kertaa laajamittaisesti tekstiviestipalvelua asiakassuhteiden kehittämisessä. Seuraavassa projektin vaiheessa asiakkaita on tarkoitus lähestyä henkilökohtaisin erikoistarjouksin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat