Kuluttajat käärmeissään eurokorotuksista

Kuluttajajärjestöt ovat vastaanottaneet suuren määrän valituksia euron tulon aiheuttamista hinnankorotuksista.

Kuluttajat katsovat, että ylisuuria hinnankorotuksia on tehty etenkin palveluihin ja pienyrityksissä.
-Viimeisen viikon aikana yhteydenottoja on tullut päivittäin ja tasaiseen tahtiin. Selvästi eniten kuluttajat ovat kimpaantuneet ylisuurista hinnankorotuksista ja epämääräisistä pyöristyksistä, kuvailee Suomen Kuluttajaliiton pääsihteeri Sinikka Turunen.

Liian suurilta tuntuvia hinnankorotuksia on raportoitu etenkin palvelupuolelta sekä pienyrittäjien liikkeistä, eikä niinkään isojen ketjujen päivittäistavaraliikkeistä.

Kuluttajien mielestä euron myötä esimerkiksi moni parturi-kampaamo ja ravintola on muuntanut hinnastoaan kohtuuttoman yläkanttiin.
-Useampi ilmoitus on tullut oluttuopin hinnasta, samoin eri pitserioista, partureista ja kampaamoista. Vaikka moni pienyrittäjä perinteisesti vuodenvaihteessa hintojaan tarkistaisikin, euron myötä on tehty jopa 20 prosentin korotuksia, sanoo Kuluttajat-järjestön kuluttajasihteeri Kaisa Pannimaa-Pätsi.

Moninkertaisia pyöristyksiä

Ainakin osa liikkeistä on euroajalla ottanut käyttöön erikoisen pyöristämistavan, sillä Kuluttajaliiton neuvontaan on tullut ilmoituksia kassakuiteista, missä jokainen välisumma on pyöristetty. Moninkertaisesta pyöristyksestä joutui maksamaan myös kampaamoasiakas, jolta laskutettiin noin-hinta erikseen shampoosta, hoitoaineesta ja vielä ostosten loppusumma pyöristettiin.

Palveluliikkeiden hinnastojen lisäksi usea kuluttaja on hermostunut kuntien maksuista ja julkisen liikenteen taksoista. Kuluttajien huomioiden mukaan julkisen liikenteen hinnoissa on useammassa kaupungissa tavoiteltu tasaeurohintaa, mikä on johtanut totuttua reippaampaan korotukseen.
-Myös muista kunnallisten maksujen korotuksista on tullut valituksia. Lisäksi julkisen liikenteen esillä pidettävät hinnastot ovat esimerkiksi pääkaupunkiseudun paikallisjunissa jääneet ainakin osittain markka-ajalle, Turunen jatkaa.

Myös käsittelyongelmia

Kuluttajat ovat kohdanneet kaupan kassalla eurojen kanssa myös puhtaasti teknisiä ongelmia. Uudet ja tiukasti prässätyt eurosetelit ovat useamman käyttäjän hyppysissä liimautuneet yhteen niin, että 20 euron sijaan kassaan on päätynyt 40 euroa.

-Samaan tapaan usea kuluttaja on korostanut, että palautusrahojen kanssa kannattaa olla todella tarkkana. Itsekin meinasin saada viimeksi taksissa väärin rahaa takaisin, Turunen kertoo. Vaikka ennakkoon pelättiin, että eniten vaikeuksia euroon siirtyminen aiheuttaisi ikäihmisille, näin ei vaikuta käyneen. Kuluttajajärjestöille ongelmistaan ovat raportoineet voittopuolisesti työssäkäyvät ihmiset.

-Käytännön ongelmistakin on tullut huomattavan paljon yhteydenottoja nimenomaan nuorilta, arvioi Kuluttajat-järjestön Pannimaa-Pätsi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat