Kuluttajat hyväksyisivät mobiilimainonnan

Matkapuhelinjätti Nokian teettämän tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat valmiita hyväksymään mobiilimainonnan, eli mainosten lähettämisen matkapuhelimiin.

Jopa kahdeksan kymmenestä kyselyyn vastanneesta olisi valmis vastaanottamaan mainontaa puhelimeensa.

Tutkimukseen osallistuneilta kysyttiin, miten he kokevat tekstiviestein lähetetyn markkinoinnin. Lähes 90 prosenttia vastanneista olisi valmis vastaanottamaan mm. sähköisiä "alennuskuponkeja", jotka hyvitettäisiin viestin lähettäneessä kaupassa. Kolmasosa olisi tällaisesta markkinoinnista jopa innoissaan.

Vastaajilta kysyttiin myös, hyväksyvätkö he mainonnan matkapuhelimissaan, jos se pitää mobiilipalveluiden hinnat alhaisina. Lähes yhdeksän kymmenestä hyväksyi tämän ja piti asiaa hyvänä, jos se näin hyödyttää kuluttajaa.

Kuluttajien hyväksynnällä on neljä ehtoa: Vastaanottajan tulee itse saada päättää, haluaako hän mainosviestejä. Viestit tulee olla helposti ohitettavissa. Vastaanottajan tulee saada itse määritellä, minkätyyppistä ja minkä tuoteryhmän mainontaa hän haluaa vastaanottaa. Myös viesteistä saatava hyöty, kuten alennukset kaupoissa, ovat olennainen tekijä.

Nokian teettämän tutkimuksen teki HPI Research Group, joka on Britannian johtavia markkinatutkimusyrityksiä.
Tutkimuksen keskeinen kohderyhmä koostui 16-45-vuotiaista matkapuhelimen käyttäjistä. Kaikkiaan 3 300:a ihmistä haastateltiin 11 maassa kolmella mantereella.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat