Kuluttajat haastavat yrityksiä nettikeskusteluun

Internetistä on tullut suomalaisille yhä tärkeämpi paikka paitsi käydä ostoksilla myös hankkia tietoa kiinnostavista tuotteista. Soneran tuoreen trenditutkimuksen mukaan kuluttajat keskustelevat palveluista aktiivisesti verkossa ja odottavat myös yritysten osallistuvan keskusteluun omatoimisesti.

Kuluneen vuoden aikana 90 prosenttia suomalaisista on verrannut tuotteiden ja palveluiden hintoja internetissä ja yli 70 prosenttia etsinyt arvioita ja mielipiteitä niistä.

Joka kolmas suomalainen on lisäksi arvioinut tai arvostellut tuotteita netissä ja neljännes kysellyt muiden asiakkaiden mieltymyksiä tuotteista tai palveluista.

Suomalaiset yritykset ovat heräämässä esimerkiksi sosiaalisen median mahdollisuuksiin viestinnässä vasta vähitellen. Soneran tutkimuspäällikön Jesse Bromanin mukaan yritykset ovat asiakkaita jäljessä internetin yleisillä areenoilla käytävässä vuoropuhelussa.

Minuutti on odottavalle pitkä aika

Nopeat viestintäyhteydet ja digitaalisesti saatavilla olevan tiedon määrä asettavat uusia vaatimuksia yrityksille samalla kun asiakkaiden tietoisuus ja kärsimättömyys kasvavat. Kuudessa kymmenestä suomalaisyrityksestä koetaan, että tavoitettavuusvaatimukset ovat kahdessa vuodessa nousseet.

Puolet suomalaisista tuntee luottamuksensa yritykseen heikkenevän, jos yrityksen nettisivuilta joutuu etsimään tietoa yli minuutin. Puhelinpalvelua jonotettaessa kolmelle neljästä riittää minuutin odotus ennen kuin usko yritykseen alkaa horjua.

Soneran trenditutkimus 2010 on toteutettu yhteistyössä tutkimusyhtiö United Mindsin kanssa viime vuoden syys-lokakuussa 2009 Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Liettuassa ja Kazakstanissa. Tutkimus toteutettiin pohjoismaissa sähköpostilomakkeella ja Liettuassa puhelinhaastatteluina. Yhteensä haastatteluja tehtiin noin 10 000.

Lue myös:

    Uusimmat