Kuluttajat eivät halua tekstiviestimainoksia

Kuluttajat kokevat miellyttäväksi esimerkiksi televisiomainonnan sekä tuotekuvastot.

Kaksi kolmasosaa kuluttajista ei halua tekstiviestimainoksia, ilmenee Suomen Postin tekemästä tutkimuksesta. Myös myyntipuhelut ja ovelta ovelle -myynti koetaan häiriköinniksi.

Erityisesti ajan varastaminen koetaan kiusalliseksi. Myös tunkeutuminen henkilökohtaiselle alueelle häiritsee, sillä tekstiviestit mielletään tuttujen väliseksi keskustelukanavaksi.

Kuluttajien mielestä miellyttävimpiä mainoskanavia ovat tutkimuksen mukaan tuotekuvastot, sanomalehdet, osoitteelliset kirjeet ja televisio.

Myönteisiä ominaisuuksia ovat mainonnassa vaivaton saatavuus ja mahdollisuus valita itse tutustumisajankohta.

Sähköpostimainontaan kuluttajat suhtautuvat myönteisemmin kuin matkapuhelimiin lähetettäviin tekstiviestimainoksiin. Sähköpostimainokset jakavat kuitenkin kuluttajien mielipiteet, sillä joka kolmas torjuu ne kokonaan mutta joka neljäs pitää niitä mieluisimpana mainoskanavana.

Muu internetmainonta on selvästi sitä hyväksytympää, mitä nuorempi henkilö on.

Postin tekemään tutkimukseen osallistui 1300 kuluttajaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat