Kuluttajaliitto saanut valituksia puhelinten kytkykaupoista

Valitukset ovat koskeneet muun muassa 3G-puhelinten useita erityyppisiä teknisiä vikoja, sekä sitä, että 3G liittymien avaamiset ovat kestäneet kohtuuttoman kauan.

Suomen Kuluttajaliitto on saanut parin päivän aikana kymmeniä yhteydenottoja 3G-matkapuhelinten kytkykaupoista. Valitukset ovat koskeneet eri operaattoreita sekä useita eri puhelinmalleja.

Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen Tuula Sarion mukaan 3G-liittymien avaamiset ovat kestäneet kohtuuttoman kauan. Jotkut asiakkaat ovat joutuneet odottamaan liittymän aukeamista viikkoja, vaikka liittymä on luvattu käyttöön parissa päivässä.

3G-laitteissa taas on ollut useita erityyppisiä teknisiä vikoja. Puhelinta ei ole välttämättä saatu korjattua huollossa, vaan asiakkaalle on voitu palauttaa viallinen laite.

- Järjettömimmillään myyjä on sanonut asiakkaalle, että kauppaa ei voida purkaa koska kyseessä on kytkykauppa. Ei kuluttajaa kuitenkaan voida sitoa kalliin matkapuhelimen osamaksusopimuksiin, jos liittymä ei toimi, Sario sanoo.

Kuluttajaliitto muistuttaakin, että kuluttajansuojalain virhesäännökset koskevat myös kytkykauppaa. Mikäli puhelinlaitteessa tai liittymäpalvelussa on virhe, joka ylittää kaupan purkukynnykset, koko sopimus voidaan purkaa.

- Liittymän aukaisemisen suhteen purkuraja kulkee mielestäni useissa viikoissa. Jos puhelinlaitteen vikaa ei voida korjata ja uudessa vastaavassakin on samanlainen tyyppivika, on sekin hyväksyttävä kaupan purkusyy, arvioi Tuula Sario.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat