Kuluttaja-asiamies varoittaa: Alaikäisille lähetetty aiheettomia laskuja

Kuluttaja-asiamies ja kuluttajaoikeusneuvojat varoittavat alaikäisille lähetetyistä aiheettomista laskuista. Kyse on Funlime- ja Mediabox-klubin 79 euron kuukausijäsenlaskuista, joista MTV Uutiset kertoi viime viikolla.

Kuluttaja-asiamies on saanut viime päivinä kuluttajilta runsaasti yhteydenottoja kyseisistä laskuista. Useat tilauksen tehneet ovat alaikäisiä.

Kuluttajaviranomaisten tietoon on tullut ainakin kolme eri toimintamallia, jota kampanjassa on hyödynnetty:

  • Kuluttaja on osallistunut älypuhelimellaan kilpailuun, josta on ollut mahdollista voittaa iPhone tai iPad ja tullut tätä kautta huomaamattaan sidotuiksi tilaukseen.
  • Kuluttaja on saanut puhelimeensa viestin koskien jonkin sovelluksen (esimerkiksi Whatsapp) vanhenemista. Viestiin on pyydetty syöttämään oma puhelinnumero, minkä jälkeen puhelimeen on saapunut viesti sopimuksen ja kuukausitilauksen synnystä.
  • Osassa tapauksia vaikuttaa siltä, etteivät kuluttajat ole olleet missään yhteydessä kyseiseen yritykseen, mutta ovat silti saaneet tilauslaskun.

Laskun saaneet ovat saattaneet osallistua nettikilpailuun ja tulleet näin sidotuiksi tilaukseen. Jotkut asiakkaat ovat saaneet myös puhelimeensa viestin jonkin sovelluksen vanhenemisesta.

Laskuja on lähettänyt Vertivas Ltd, jonka laskutusta hoitaa FC-Perintä -niminen yritys. Mediabox Oy:llä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Aiheettomasta laskusta pitää ilmoittaa 

Kuluttajaviranomaisten mukaan aiheetonta laskua ei ole syytä maksaa, mutta siitä pitää reklamoida.

Kyseistä laskutusta hoitava perintätoimisto FC-Perintä on ilmoittanut, ettei se tule laskuttamaan alaikäisiä.

Kuluttaja-asiamies kehottaa kuitenkin vanhempia tekemään sekä FC-Perinnälle että Vertivas Ltd:lle reklamaation joko sähköpostitse tai puhelimitse ja ilmoittamaan, ettei alaikäisen tekemä sopimus sido tätä ilman huoltajan hyväksyntää.

FC-Perintä on ilmoittanut vastausaikansa sähköposteihin olevan tällä hetkellä muutamia päiviä.

Kuluttaja-asiamies kehottaa myös muita tarkoittamattaan kuukausitilauksen tehneitä ja laskun saaneita reklamoimaan joko puhelimitse tai sähköpostitse sekä FC-Perinnälle että Vertivas Ltd:lle. Kuluttajaviranomaisten mukaan perintää ei saa jatkaa, mikäli velallinen kiistää maksuvelvollisuutensa ja esittää sille asianmukaisen perusteen.

Lue myös:

    Uusimmat