Kuluttaja-asiamies vaatii puheluhintoihin selkeyttä

Kuluttaja-asiamies perää läpinäkyvyyttä kauko- ja ulkomaanpuheluiden sekä lankapuhelimesta matkapuhelimeen soitettujen puheluiden hinnoitteluun.

Kuluttaja-asiamies vaatii lankapuheluiden hinnoitteluun selkeyttä. Ongelmana on kauko- ja ulkomaanpuheluiden sekä lankapuhelimesta matkapuhelimeen soitettujen puheluiden hinnoittelussa käytettävä paikallisverkkomaksu, sanotaan Kuluttaja-asiamiehen tiedotteessa.

Tällä hetkellä käytössä on kahdesta osasta muodostuva hinnoittelujärjestelmä, missä kuluttaja ei pysty vertailemaan eri operaattorien hintoja löytääkseen kulloinkin edullisimman soittotavan. Tilanteen korjaamiseksi viestintämarkkinalakiin ehdotetaan nyt lisättäväksi säännöstä, jonka mukaan kiinteän puhelinverkon operaattorilla olisi oikeus ostaa matkaviestinverkon operaattorilta yhdysliikennepalvelu ja myydä koko puhelu omalle asiakkaalleen haluamallaan hinnalla.

Vaikka uudistus olisi toteutuessaan ensimmäinen askel kohti läpinäkyvämpiä hintoja, kuluttaja-asiamies pitää sitä kuitenkin riittämättömänä. Kuluttaja-asiamies painottaa, ettei hinnoitteluun pitäisi vaikuttaa sen, onko kuluttaja tehnyt ennen puhelua joitain etukäteisvalintoja vai ei. Lakiehdotuksen mukaan uusi hinnoittelumalli voi toteutua kunnolla vasta sitten, kun kuluttajalla on mahdollisuus valita lankapuhelinliittymän tarjoaja useista kilpailevista operaattoreista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat