Kuluttaja-asiamies tuohtui ekosähköstä

Kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz on tuohtunut ekosähkön markkinoinnista. Sähköyhtiöt eivät kuluttaja-asiamiehen mukaan näytä olevan selvillä jo kymmenisen vuotta voimassa olleista ympäristömarkkinoinnin pelisäännöistä.

"Vihreää" sähköä markkinoidaan suurena ympäristötekona. Mickwitz kuitenkin kyseenalaistaa nykysähkön vihreyden sekä sen, että kuluttajia houkutellaan maksamaan ekosähköksi nimetystä sähköstä korkeampaa hintaa. Mainontaan pitäisikin saada enemmän faktaa ja vähemmän fiktiota. Nykyisin mainontaa hallitsevat ympäripyöreät iskulauseet tyyliin Puhtaampi luonto - parempi tulevaisuus.

Vihreänä sähkönä myydään kalliimmalla aivan samaa sähköä kuin aiemmin myytiin halvemmalla ilman ekoleimaa, kummastelee Mickwitz. Ympäristöväitteitä käytetään sähkön markkinoinnissa yllättävän paljon, vaikka vain parituhatta tilaajaa on arvioiden mukaan vaihtanut sähköntoimittajaa ympäristöperustein. Suuryrityksille joudutaan nyt opettamaan markkinointisääntöjen aakkosia. Ympäristöväittämien pitää olla täsmällisiä, eikä kuluttajan yksittäisten ostopäätösten vaikutusta ympäristön tilaan saa liioitella. Sen sijaan yritykset voivat kertoa, millä tuotantotavoilla sähköä tuotetaan sekä eri tuotantotapojen ympäristövaikutuksista.

Mickwitzin mielestä kuluttajien on saatava selkeää, yksiselitteistä ja vertailukelpoista tietoa. Viranomaisten vahvistama ympäristömerkintä olisi kuluttajalle selkein ja luotettavin keino kertoa ympäristön kannalta vähiten kuormittavasta sähköstä, mutta tämä ei vielä ole mahdollista, sanoo Mickwitz.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat