Kuluttaja-asiamies: Puhelinlaskun siirron oltava ilmaista

Kuluttaja-asiamiehen toimisto pitää kohtuuttomana sitä, että puhelinyhtiöt ovat ryhtyneet perimään lisämaksua puhelinlaskun maksuajan lykkäämisestä. HPY:tä on kehotettu muuttamaan sopimusehtojaan.

Ylitarkastaja Merja Saari muistuttaa, että sekä telemarkkina- että kuluttajansuojalaki sisältävät säännökset ns. sosiaalisista suoritusesteistä. Sairauden, työttömyyden, avioeron tms. yllättäessä kuluttaja voi pyytää maksuajan pidennystä ilman pelkoa puhelinyhteyden katkaisemista.

Kuluttaja-asiamies ei katso suopeasti "eräpäivän muuttamismaksuja", jotka ovat ilmaantuneet laskuihin parin viime vuoden aikana. Noin 30 markan lisästä on tullut valituksia mm. HPY:n ja Päijät-Hämeen Puhelinyhdistyksen alueelta.

Ylitarkastaja Saaren mukaan maksua ei saisi periä ainakaan automaattisesti eikä asiakkaalle ilmoittamatta. -Maksu voi johtaa tilanteeseen, jossa maksuvaikeuksiin ajautuneen kuluttajan on järkevämpää jättää vain lasku maksamatta kuin ottaa yhteyttä puhelinyhtiöön. Ei varmaan ole yhtiönkään etu rangaista sitä, joka pyrkii hoitamaan asiansa. Saaren mielestä muiden kuin korkokulujen periminen tulee kysymykseen vain poikkeustapauksissa.

Tiedotussihteeri Aila Tyrni Päijät-Hämeen Puhelinyhdistyksestä perustelee maksusuunnitelman teko- ja muuttamismaksua sillä, että se aiheuttaa yhtiölle kustannuksia. -Maksatus ei silloin kulje automaattisesti "eräpäivähommana", vaan vaatii yksilöllistä käsittelyä. Tyrnin mukaan vastaava maksu lienee suunnilleen kaikilla Finnet-yhtiöillä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat