Kuluttaja-asiamies: maksullinen korjaussopimus ei ole takuu

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinatuomioistuimelta kieltoa Oy Electrolux Ab:n mainostamalle maksulliselle jatkotakuulle. Maksulliset huolto- tai korjaussopimukset ovat sallittuja, mutta niitä ei kuluttaja-asiamiehen mukaan saa kutsua takuiksi.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa perusteluissaan, että myyjällä on velvollisuus korjata tuote jo kuluttajansuojalain perusteella. Hänen mukaansa on harhaanjohtavaa kutsua maksullista korjaussopimusta markkinoinnissa takuuksi. Electrolux markkinoi keväällä jatkotakuuta, joka alkaisi yhtiön kodinkoneille antaman kahden vuoden normaalitakuun päätyttyä. Kolmen vuoden jatkotakuun hinnan ilmoitettiin olevan 200 markkaa. Sen lisäksi kuluttajan olisi maksettava jatkotakuuaikana tehdyistä korjauksista 100 markan omavastuu.

Kuluttajansuojalaki takaa kuluttajalle oikeuden saada tuotteen virhe korjatuksi myyjän kustannuksella aina, jos virhe on ollut olemassa ostohetkellä. Korjauksesta ei saa aiheutua mitään kuluja kuluttajalle. Koska takuu ei voi vähentää lakiin perustuvia kuluttajan oikeuksia, ei takuukorjauksesta saa periä esimerkiksi omavastuumaksua, kuluttaja-asiamies huomauttaa.

Markkinatuomioistuin käsitteli 1980-luvun alussa Electroluxin jatkotakuuta vastaavia tapauksia. Tuolloin markkinatuomioistuin arvioi päätöksissään, että takuu-ilmaisun käyttäminen maksullisista korjaus- tai huoltosopimuksista on harhaanjohtavaa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan Electroluxille kerrottiin muun muassa markkinatuomioistuimen päätöksistä ennen mainoskampanjan alkua.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat