Kuluttaja-asiamies: Kulta-ala mainostaa usein harhaanjohtavasti

Kuluttaja-asiamiehen mukaan kulta-alalla rikotaan edelleen alennusilmoittelun pelisääntöjä piittaamattomasti ja kuluttajille markkinoidaan alennuksia, jotka eivät ole todellisia.

Kuluttaja-asiamies on nyt antanut kahdelle liikkeelle markkinointikiellot jatkuvien alennusmyyntien vuoksi. Molemmille liikkeille asetettiin 150 000 markan uhkasakko tehostamaan kiellon noudattamista.

Kultajousi Oy:n liikkeet Turussa ja Porissa sekä Kultasepänliike Veikko Rantanen Oy:n Raumalla sijaitseva liike Wanhan Rauman Kulta ja Kello ovat mainostaneet toistuvasti alennusmyyntejä.
-Alennetuksi ilmoitetut hinnat eivät enää ole alennettuja, vaan muuttuvat pysyviksi hinnoiksi, jos kalenterivuoden alennusmyyntiaika muodostuu pitkäaikaiseksi, kuluttaja-asiamies huomauttaa.

Vaikka liikkeiden alennusmyynnit oli lehti-ilmoituksissa rajattu koskemaan vain tiettyjä päiviä, oli alennusilmoittelu kuitenkin toistuvaa.

Kultajousi Oy:lle määrättiin kielto myös kahdesta muusta asiasta. Yritys oli käyttänyt ale-mainonnassaan lähtökohtana mm. ohjevähittäishintaa. Hinnan, josta alennus lasketaan, pitää kuitenkin olla liikkeen aikaisempi myyntihinta. Lisäksi yritys väitti mm. maahantuojana ja maan suurimpana kellomyyjänä hintojensa olevan 20-30 prosenttia muita halvempia.
-Tällaisia hintatason edullisuusväitteitä ei saa käyttää, ellei siitä ole esitettävissä tutkittua, puolueetonta näyttöä, kuluttaja-asiamies muistuttaa.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan kulta- ja kelloalan markkinoinnissa tulee ilmoittaa vain yksi hinta eli se hinta, jolla tuote kunakin ajankohtana kuluttajalle myydään. Kulta- ja kelloalan jatkuvat alennusmyynnit tai alennusten ilmoittaminen hinnoista, joita kuluttajilta ei tosiasiassa ole aiemmin peritty, ovat jatkuvasti ongelma.

Kuluttaja-asiamies on laatinut alalle omat markkinointiohjeet ja markkinatuomioistuin on antanut asiasta ennakkopäätökset vuonna 1991. Sen jälkeen kuluttaja-asiamies on antanut alalle yhdeksän kieltoa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat