Kulttuuri vetää puoleensa sponsorimarkkoja

Yrityksistä virtaa yhä enemmän rahaa kulttuuritapahtumien tukemiseen. Sponsorointibudjetit ovat olleet kasvussa viimeisten parin vuoden aikana, ja kulttuurin siivu koko sponsorointikakusta on käynyt entistä tuhdimmaksi.

Sponsorien avokätisyydestä pääsee kuitenkin nauttimaan vain pieni osa Suomen lukuisista kulttuuritapahtumista. Toimitusjohtaja Mikko Vanni sponsoripalveluita tapahtumille tarjoavasta Sponsor Service -yrityksestä arvioi, että parhaat palat jaetaan parinkymmenen tapahtuman kesken.

-Karkeasti laskien Suomessa on 5-6 megatapahtumaa, jotka ovat "loppuunmyytyjä" eli yrityssopimukset ovat niin kattavia kuin mahdollista, hän sanoo. Esimerkkeinä Vanni mainitsee Savonlinnan oopperajuhlat ja Pori Jazzin, joiden sponsoritulot ovat miljoonaluokkaa.

-Hieman pienempiä, mutta onnistuneita tapahtumia on jonkin verran, ehkä joitakin kymmeniä. Niiden sponsoritulot liikkuvat sadoissa tuhansissa. Sen jälkeen sponsorointi putoaa radikaalisti, Vanni kertoo. Vannin mielestä suurimpien kulttuuritapahtumien varjoon jää monia pieniä hankkeita, jotka voisivat kiinnostaa yrityksiä.

Ongelmana on hänen mukaansa usein se, että tapahtumien järjestäjät kokevat kaupallisuuden vieraaksi eivätkä ole valmiita panostamaan siihen.

-En sano, että ajatustapa olisi mitenkään väärä, mutta sponsoreiden hankkimista se vaikeuttaa, Vanni kertoo. (STT)

Lue myös:

    Uusimmat