Kuljetusyrittäjät raivostuivat työaikadirektiivistä

EU:n päätös rajoittaa kuljetusyrittäjien työaikaa on hermostuttanut alan suomalaisyrittäjät. Yrittäjien mukaan päätös iskee erittäin pahasti juuri Suomeen, missä suurin osa alan toimijoista on pieniä, yhden auton yrittäjiä.

Kuljetusyrittäjien liitto vaatii, ettei Suomi ota uutta direktiiviä käyttöön ainakaan ensimmäisten maiden joukossa. Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n (SKAL) toimitusjohtaja Iiro Lehtonen perää vielä EU-komissiolta muutosta asiaan:

– Komissiolla on nyt pallo, ja komissio voi uudistaa esityksensä. Esityshän sai parlamentissa takapakkia, MTV3:n Huomenta Suomessa vieraillut Lehtonen sanoo.

SKAL:n mukaan uudessa direktiivissä ei ole otettu huomioon Suomen erityispiirteitä, vaan esitys vaikeuttaisi vientiä Eurooppaan. EU:n päätöksen mukaan kuljetusyrittäjät voivat tehdä viikossa työtä vain 48 tuntia. Siihen on sisällytettävä auton pesut, huollot ja muut toimet.

– Tämähän tarkoittaa sitä, että yrittäjälle pantaisiin kellokortti oman toimistonsa oveen. Saatetaanhan tätä polkua taivaltaa jatkossa muillakin aloilla. Tuntuu hölmöltä, Lehtonen sanoo.

Katso Outi Airolan raportti Kokkolasta ja Iiro Lehtosen haastattelu (Huomenta Suomi 18.6.2010)

Lue myös:

    Uusimmat