Kuljetustukijärjestelmästä halutaan pysyvä

Kuljetustukijärjestelmä tulisi vakinaistaa, ehdottaa VTV. Yli kymmenen vuotta katkolla ollutta tukea ovat saaneet erityisesti puu- ja kiviteollisuuden yritykset.

Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV ehdottaa kuljetustukijärjestelmän vakinaistamista. Myös kuljetustukea saava alue pitäisi VTV:n mukaan arvioida uudestaan.

Kuljetustukilakia on pidennetty määräajoin vuodesta 1989 asti. Se on osa laajempaa aluepoliittista lainsäädäntöä.

Lain lyhyet voimassaoloajat ovat johtuneet ristiriitaisista näkemyksistä sen tarpeellisuudesta. VTV:n mukaan lyhytjännitteisyys on syönyt tukijärjestelmän tehoa ja johtanut siihen, että järjestelmää ei ole juurikaan kehitetty. Lisäksi virasto huomauttaa, että pitkistä kuljetuksista johtuva haitta on jatkuva.

Kuljetustukia maksetaan Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnista alkaville kuljetuksille. Tukialue määritellään maapinta-alan perusteella. Vesistöjen aiheuttamat kuljetusmatkojen pidennykset pitäisi VTV:n mukaan ottaa myös huomioon.Tämän perusteella esimerkiksi Pohjois-Savon tukikelpoisuutta pitäisi viraston mielestä arvioida uudelleen. Tuen avulla pyritään alentamaan alueilla sijaitseville yrityksille pitkistä kuljetusmatkoista aiheutuvia lisäkustannuksia sekä parantamaan yritysten edellytyksiä tuotantomäärien nostamiseksi ja jalostusasteen kohottamiseksi.

Tukea ovat saaneet eniten sellaiset toimialat, jotka ovat sijoittuneet lähelle raaka-aineitaan ja hyödyntävät sijaintialueensa luonnonvaroja, työvoimaa ja osaamista. Tällaisia aloja ovat erityisesti puu- ja kiviteollisuus.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat