Kuljetusalan kriisi ratkaistavissa yleisillä sopimusehdoilla

Kuorma-autoalan kustannukset ovat nousseet vuoden takaisesta 14 prosenttia, osa kustannusten noususta johtuu polttoaineen hinnannoususta. Nyt konkurssit uhkaavat kuljetusalaa jos jotain ei tehdä.

Eilen asiasta käytiin keskusteluja SKAL:n, työ- ja elinkeinoministeriön, valtiovarainministeriön ja liikennenministeriön sekä kauppa- ja teollisuuden edustajien kesken. Ratkaisua ei kuitenkaan saatu aikaan.

SKAL:n toimitusjohtajan Iiro Lehtosen mukaan keskustelut kuitenkin jatkuvat.

- Valtiovallan taholta ei näytä löytyvän nopeita keinoja mutta on tunnustettu tällaisten yleisten sopimusehtojen tarve joilla näitä tilanteita hoideltaisiin. Tämä tilanne on tullut nyt selväksi sekä meille että asiakaskunnalle. Kassakriisistä päästään hintoja nostamalla ja tulevat kustannuspaineet hoidetaan fiksummin paremmilla sopimusmekanismeilla, Lehtonen toteaa Huomenta Suomen haastattelussa.

Iso osa kuljetusyrityksistä on sidottu pitkiin sopimuksiin. Niistä SKAL:n 7000 jäsenyritystä joiden sopimukset eivät ole kunnossa uhkaa konkurssi.

- Osalla on selkeät hyvät sopimukset, osalla taas on jäykempiä sopimuksia, osalta saattaa jopa sopimukset puuttua kokonaan. Näinkin tärkeä ala kuin kuljetusala ei saisi olla tässä kunnossa.

Lehtosen mukaan Suomeen tarvitaan nyt hyvät yleiset sopimusehdot joilla raamitetaan niitä yksittäisiä sopimuksia joilla hinnat määritellään kuljetusasiakkaan ja kuljetusyrityksen kesken.

Lue myös:

    Uusimmat