Kuljetusalalla synkät näkymät

Kuljetusala odottaa alan näkymien synkkenevän. Keväällä tehdyssä kyselyssä kolmannes vastaajista arvioi näkymien huonontuvan lähitulevaisuudessa. Vain yhdeksän prosenttia uskoi näkymien parantumiseen. Odotuksia kuvaavat saldoluvut olivat eniten miinuksella Itä-Suomessa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL julkisti kevään kuljetusbarometrin keskiviikkona Tampereella. Kysely on tehty ennen paperiteollisuuden työtaistelua.

Paperiteollisuuden työsulku heikentää alan odotuksia entisestään. Työtaistelun vuoksi yli 2000 kuorma-autoa on pois ajosta. Yrittäjiltä jää saamatta 1,5 miljoonaa euroa tuloja joka päivä. SKAL:n toimitusjohtaja Seppo Sainio luonnehtii kuljetusyrittäjiä työsopimuskiistan sijaiskärsijöiksi.

Työtaistelun pitkittyminen saattaa metsäteollisuuden ajoista elävät kuljetusyrittäjät vakaviin vaikeuksiin. Yrittäjät pyrkivät neuvottelemaan rahoitusyhtiöiden kanssa kaluston rahoitusmaksujen lykkäämisestä. Osa yrittäjistä todennäköisesti vetäytyy alalta. Tämä kiihdyttää kuljetusyritysten rakennemuutosta.

SKAL:n kevään kuljetusbarometrin mukaan kolmanneksella yrityksistä kuljetusmäärä on kasvanut viimeksi kuluneen puolen vuoden aikana. Runsas kolmannes odottaa kuljetusmäärän kasvavan lähimmän puolen vuoden aikana. Myös maksutaso on kehittynyt yrittäjien kannalta melko hyvin. Pelko näkymien heikentymisestä johtuu ilmeisesti etenkin polttoainekustannusten noususta.

Kevään barometrikyselyssä vastaajilta tiedusteltiin ajankohtaiskysymyksenä liikenneturvallisuuteen panostamista. 35 prosenttia vastaajista ilmoitti, että yrityksessä on keskusteltu yleisesti turvallisesta liikennöinnistä. Joka viidennessä yrityksessä oli tehty yrityskohtaisia sopimuksia. Joka kuudennessa yrityksessä oli ollut yrityksen omaa liikenneturvallisuuskoulutusta tai sitä oli ostettu ulkopuolelta. Vain kolme prosenttia ilmoitti, ettei yrityksessä tarvita lisäkoulutusta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat