Kuljetusala vaati tiemaksuja venäläisille rekoille

Kuljetusalan järjestön SKALin puheenjohtajan Ahti Myllyksen mukaan on outoa, ettei ulkomainen raskas liikenne osallistu lainkaan tiestömme kustannuksiin.

Venäläisten rekkojen liikennöinti Suomessa herätti rajua arvostelua kuljetusalan yrittäjien kokouksessa Kokkolassa tänään. Kuljetus- ja logistiikka-alan järjestön SKALin puheenjohtaja Ahti Myllys vaati ulkomaisten rekkojen tienkäyttömaksujen selvittämistä.

Ulkomaan kuljetusyrittäjät syyttivät puolestaan liikenne- ja viestintäministeriötä linjattomuudesta Suomen ja Venäjän välisessä tavaraliikenteessä.

Myllyksen mukaan on outoa, ettei ulkomainen raskas liikenne osallistu lainkaan tiestömme kustannuksiin. Hän huomautti, että useissa Euroopan unionin jäsenmaissa rahastetaan surutta tienkäyttömaksuin ulkomaista raskasta liikennettä.

- Karkean arvion perusteella Suomessa pelkästään E18-tiellä vuosittain ajaville ulkomaalaisille kuorma-autoille, joista valtaosa on venäläisiä, lankeaisi Saksan tieverotasolla laskien yli 20 miljoonan euron tieverot vuodessa, Myllys sanoi SKALin tiedotteen mukaan.

Hän vaati, että tiemaksut pitää korvamerkitä teiden parantamiseen EU:n tulevan direktiivin mukaisesti. Kohteina olisivat päällystykset, lisäkaistat, vaihtuvat nopeusrajoitukset ja kelitiedot.

Ulkomaan- ja sopimusliikenteen kuljetusyrittäjien USL:n mukaan Suomen viranomaiset ovat sallineet vuosien ajan venäläisen kaluston liikkumisen Suomessa korkeammilla akselipainoilla kuin mitä määräykset edellyttävät. Venäläiset saavat myös tuoda tankeissaan polttoainetta enemmän kuin EU-maiden rekat voivat tuoda Venäjältä.

- Venäläinen liikennepolitiikka lähtee siitä, että että logistinen putki tulee ottaa omaan hallintaan keinolla millä hyvänsä. Suomen viranomaiset ovat tähän myöntyneet, USL syytti.

Järjestön mukaan vaarana on satojen työpaikkojen katoaminen, elleivät viranomaiset vihdoin toteuta lupauksia alan kilpailuedellytysten turvaamisesta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat