Kuinka paljon bussipysäkillä altistuu pakokaasuille?

Helsingissä tutkitaan erilaisten bussien päästöjä todellisissa ajo-olosuhteissa. Tavoitteena on selvittää, miten suurille päästöille bussipysäkeillä seisoskelevat ihmiset altistuvat.

– Väkisinkin bussipysäkillä altistuu pakokaasuille, koska siinä seisotaan niin lähellä päästölähdettä. Erityisesti bussin kiihdyttäessä pysäkiltä ilmaan pääsee paljon hiukkasia. Jos on vilkas pysäkki, jossa useat bussit pysähtyvät, altistuu kyllä pakokaasuille, selittää dosentti ja yliopettaja Liisa Pirjola Metropolia Ammattikorkeakoulusta.

Pirjolan mielestä pysäkillä seisoskelu voi olla myös terveysriski.

– Hiukkasille altistuminen ei ole terveellistä koskaan. Onneksi kukaan ei yleensä seiso pysäkillä kovin kauaa. Meillä Suomessa päästöt eivät kuitenkaan ole lähelläkään isojen megakaupunkien päästöjä, rauhoittelee Pirjola.

Kun tutkimus valmistuu, selviää, miten suurille päästöille ihmiset pysäkeillä todellisuudessa altistuvat.

Päästöjä mittaava Nuuskija-auto selvittää myös erilaisten bussien päästöjä. Mukana mittauksissa on seitsemän erityyppistä bussia: etanoli-, hybridi- ja kaasubusseja sekä eri-ikäisiä dieselbusseja.

Ultrapienet hiukkaset haitallisimpia

Päästömittauksia on tehty sekä Ruskeasuon varikolla että bussireitillä 24. Nuuskija-auto ajaa bussien perässä ja mittaa erilaisia päästöjä.

– Me mittaamme sekä hiukkas- että kaasumaisia päästöjä. Mittaamme erilaisten hiukkasten kokoa, koostumusta ja määrää. Suurin osa on ultrapieniä hiukkasia, jotka ovat kyllä terveydelle haitallisia, kertoo Pirjola.

Mukana tutkimuksessa ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun lisäksi Ilmatieteen laitos, Tampereen teknillinen yliopisto ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.

Tutkimustulokset valmistuvat noin puolen vuoden kuluttua. Tuloksia voidaan hyödyntää moneen tarkoitukseen.

– Saamme tietoa hiukkasten syntymekanismeista ja moottoritekniikan vaikutuksesta päästöihin. Ja jos ajatellaan kaupungin ilmanlaatua, on tärkeää saada tietoa, miten ihmiset altistuvat pienhiukkasille bussipysäkeillä. Ympäristönäkökulmia voidaan sitten paremmin ottaa huomioon myös bussien kilpailutuksessa, luettelee Pirjola.

Bussia odottava Kalevi Havikainen ei ole kovin huolissaan bussien päästöistä.

– Keväällä, kun hirveästi pöllyää hiekkaa, niin silloin päästöt tulevat hyvin esille, mutta ei nyt muuten niin hirveästi. Tämän tutkimuksen tulokset kyllä kiinnostavat, koska käytän itse niin paljon julkista liikennettä. On se varmaankin yksi terveysriski, pohtii Havikainen.

Lue myös:

    Uusimmat