Kuinka hyvin pitää osata ruotsia, jotta voi opettaa sitä alakoulussa?

Luokanopettajat ja kieltenopettajat ovat eri mieltä siitä, kuka osaa opettaa ruotsia. Luokanopettajat ovat perinteisesti opettaneet alakoulun kaikkia oppiaineita. Viime syksystä lähtien ruotsi on alkanut jo kuudennella luokalla.

Suomen Luokanopettajien puheenjohtaja Marko Jokinen painottaa, että luokanopettajan ammatin ytimessä on erilaisten aineiden opettaminen.

– Luokanopettaja hoitaa tilanteen kuin tilanteen, asian kuin asian, ja keksii konstin ja tavan selviytyä opettamistilanteista ja uusista haasteista.

Myöskään Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liiton puheenjohtajana kesäkuun alussa aloittava Jesper Lempiäinen ei näe opettajan kielitaidon puutteita isona ongelmana. Hän huomauttaa, että luokanopettajat opettavat englantia ja kaikkia muitakin oppiaineita eikä niiden hallitsemisesta käydä julkisuudessa keskustelua.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tulokset kertovat, että luokanopettajaopiskelijoista yli 60 prosenttia arvioi ruotsin taitonsa korkeintaan tyydyttäväksi. Kuitenkin lähes 60 prosenttia opiskelijoista luottaa siihen, että he pystyvät opettamaan ruotsia alakoulussa.

"Välinpitämätön, jopa halveksiva asenne"

Kieltenopettajien liiton puheenjohtaja Sanna Karppanen on toista mieltä. Hän paheksuu sellaista ajatusta, että opettaja voisi turvautua hyvään oppimateriaaliin, jos hänen kielitaitonsa on heikko.

– Mielestäni tämä on välinpitämätön, jopa halveksiva asenne, ei vain ruotsin kielen opetusta ajatellen eikä kielten opetusta ajatellen, vaan opettamista ylipäätään.

Karppanen huomauttaa, että kieltenopettaja opettaa kieltä ja kulttuuria ja oppikirja on siinä vain apuna.

Opettajaopiskelijoita edustava Lempiäinenkään ei kannata pelkästään oppikirjan mukaan etenemistä. Hän korostaa kielen käyttöä sekä positiivisten kokemusten luomista.

Luokanopettajien Jokinen myöntää, että jokaisessa koulussa on mietittävä, kuka ruotsia opettaa. Hän myös perää luokanopettajille täydennyskoulutusta ruotsin kielen opettamista varten.

Jokinen pitää huonona sitä, että ruotsin kielen opetuksen aloittaminen alakoulun puolella merkitsee sen opetuksen vähentämistä yläkoulussa.

Lue myös:

    Uusimmat