KRP: Prostituution markkinointi vaikeutuu HS:n lopettaessa ilmoittelun

Helsingin Sanomat ilmoitti tänään, että se lopettaa prostituutioilmoitusten julkaisemisen. Päätös perustuu siihen, että Helsingin Sanomat ei pysty omin voimin selvittämään, milloin ilmoittelussa on kyse parituksesta ja milloin prostituutiosta.

Prostituutio on Suomessa laillista, mutta paritus on rikollista toimintaa. Iltalehdessä prostituutioilmoittelua ei ainakaan vielä ole päätetty lopettaa. Iltalehti julkaisee päiväkahviseuraa tarjoavat ilmoitukset Palveluja tarjotaan -otsikon alla. -Toistaiseksi meillä ei ole tehty päätöksiä lopettamisesta. Jos ilmenee jotakin ilmoittelua, joka viittaa osallisuuteen rikolliseen toimintaan, sellaisesta ilmoittelusta luovumme totta kai, Iltalehden vastaava päätoimittaja Petri Hakala sanoo. Hakalan mukaan Iltalehdessä on hyvin vähän niin sanottuja päiväkahvi-ilmoituksia, joista viimeaikainen keskustelu on noussut. Suurin osa ilmoituksista markkinoi puhelinseksiä.

HS oli selvästi suurin


Helsingin Sanomat on ollut selvästi suurin prostituutioilmoitusten julkaisija. Yhtä selvänä kakkosena on tullut Iltalehti. Samanlaisia ilmoituksia julkaistaan myös useissa maakuntalehdissä, mutta vähemmässä määrin. KRP:n arvioiden mukaan Helsingin Sanomien ja Iltalehden ilmoituspalstoilla on hoidettu noin 400 prostituoidun markkinointia. Järjestelmälliseen paritukseen tapauksissa viittaa KRP:n mukaan muun muassa se, että ilmoituksissa ei ole käytännössä lainkaan maantieteellistä päällekkäisyyttä.

Osa siirtyy internetiin

Keskusrikospoliisissa uskotaan, että Helsingin Sanomien päätös ilmoittelun lopettamisesta vähentää paritusta pääkaupunkiseudulla. -Olemme tyytyväisiä Helsingin Sanomien ratkaisuun, sanoo rikosylitarkastaja ja rikostietopalvelun päällikkö Markku Ryymin keskusrikospoliisista. Ryymin uskoo, että Helsingin Sanomien päätöksen takia paritustoiminta vähenee jonkin verran, mutta osittain se hakeutuu uusille markkinointikanaville. Muista markkinapaikoista tärkein on Internet, josta löytyy useita prostituutioilmoituksiin erikoistuneita sivustoja. Toisaalta Internetistä ilmoituksia on huomattavasti vaikeampi löytää, eikä Internet ole läheskään kaikkien kohderyhmään kuuluvien henkilöiden saatavilla.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat