Kreikka on lumonnut suomalaisturistit

Suomalaiset tekevät kesälomillaan noin 450 000 etelänmatkaa. Fritidsresor, Spies-Matkat ja Tjäreborg kertovat, että monet suomalaiset eivät voi ajatella kesää ilman Kreikan aurinkorantoja. Kreikan suosio pitää.

Neljänneksen etelänmatkoista myyvä Fritidsresor markkinoi etelänmatkansa kolmella eri tuotemerkillä. Ne ovat Fritidsresor, Hasse ja Tema Tours. Suosikkikohteet ovat Kreeta, Rhodos ja Kos. -Näiden lisäksi Kreikassa on monia pieniä saaria kuten Santorini. Niissä ei kuitenkaan ole niin paljon hotelleita eikä palveluita, että sinne voisi viedä suuria määriä matkailijoita, Fritidsresorin toimitusjohtaja Jukka Mustila sanoo.

Etelään lähdetään yhä useammin jo toukokuussa. Silloin matkan saa 10-20 prosenttia edullisemmin kuin kesä-heinäkuussa. Fritidsresorin toukokuun matkoista on myyty jo 80-90 prosenttia. Fritidsresorin etelänmatkat maksavat 2 000-4 000 markkaa lähtöviikosta ja hotellista riippuen.

-Aurinko, lämpö ja ranta ovat Kreikan vetonaulat. Sieltä haetaan myös kreikkalaisuutta ja hyvää palvelua. Hotelleiden taso on parantunut koko ajan sitä mukaa, kun uusia hotelleita on rakennettu. Useimmissa alkaa olla uima-altaat ja runsaasti palveluita, Mustila selittää.

Suomalaiset valitsevat yleensä keskitasoisen, kolmen tai neljän tähden hotellin, jossa on uima-allas ja hyvät palvelut. Valtaosa haluaa huoneistohotelliin, jossa voi tehdä omat aamiaiset omaan aikatauluun.

Spies tavoittelee 8-10 prosenttia

Spies-Matkojen markkinaosuus suomalaisten etelänmatkoista on noin seitsemän prosenttia. Toimitusjohtaja Tomas Kurtén puhuu meneillään olevasta kasvukaudesta. Yhtiö tähyää noin kymmenen prosentin osuuteen. Spies-matkalaiset haluavat Kyprokselle, Haniaan, Kosille ja Lefkasiin. Nuoriso, pariskunnat ja perheet löytävät kukin omat suosikkipaikkansa.

-Kesän matkat ovat aika pitkälle myytyjä. Määrällisesti Kypros, Mallorca ja Rhodos ovat ykkösiä. Kosin ja Lefkasin matkoista taas on jo myyty 80 prosenttia, Kurtén sanoo viitaten niiden pienempään kapasiteettiin. Spies-Matkoillakin kevät ja alkukesä ovat osoittautuneet hyviksi myyntikausiksi. -Elokuukin on myynyt yllättävän hyvin. Keskikesä on myynyt hyvin, mutta ei niin hyvin kuin alku- ja loppukesä.

Keskikesällä viikon matkat maksavat 2 500-3 500 markkaa hotellin tasosta ja matkan kohteesta riippuen. Suomalaiset suosivat huoneistohotelleja ja hakevat yhä enemmän kolmen, kolme plussan tai neljän tähden hotellia eli hyvää keskitason majoitusta. -Laatua ovat hyvät allasalueet ja ravintolat. Hotellissa tai sen lähialueella on oltava supermarket, josta voi ostaa pientä aamiais- tai lounastarviketta. Päivisin on toimintaa lapsille ja aikuisille aamujumpasta vesipalloon. Illalla ehkä paikallinen flamencoryhmä tai yhteinen grilli-ilta, Kurtén kuvaa.

Spiesin uutuus espanjan kielen ja rantaloman yhdistelmä on myynyt tavoitteiden mukaisesti. -Olemme myyneet 50 pakettia, kun tavoitteemme oli myydä 50-100 pakettia. Jatkamme varmasti tämän tyyppisiä ratkaisuja joko Mallorcalle tai muualle.

Tjäreborgin lapsialennus vetää perheitä

Tjäreborgin kesäiset etelänmatkat suuntautuvat Kreikkaan, Espanjaan, Kyprokselle, Bulgariaan ja Turkkiin. Yhtiö laskee myyvänsä 14-18 prosenttia suomalaisten etelänmatkoista. Lähes kaksi kolmesta kesän etelänmatkasta on jo myyty, toimitusjohtaja Mauri Rytkönen mainitsee. Huhti- ja toukokuun matkoissa on enää jäljellä hajapaikkoja.

Kypros on yhtiön selkeä ykkönen. Tjäreborg myy lähes 30 prosenttia suomalaisten ensi kesän Kyproksen-matkoista. Yhtiön Kreikan kohteiden kärjessä ovat "vanha kunnon Rhodos" ja Kreeta. Tjäreborgin etelänmatkat maksavat noin 2 000 markasta 4 000 markkaan. Matkalaiset valitsevat pääosin huoneistohotelleita. Huoneistohotelleissa on perheille hyvät majoitustilat. Suuret huoneistot ovat erityisesti skandinaavien suosiossa.

Rytkönen on huomannut, että hyvä taloudellinen tilanne on vaikuttanut piristävästi kysyntään. Suomalaiset ovat siirtyneet vähän tasokkaampiin hotelleihin. -Meidän kädenojennuksemme perheille on 55 prosentin lapsialennus perheen 2-15 vuotiaille. Se on tällä hetkellä markkinoiden paras lapsialennus. Harrastelomia Tjäreborg ei tarjoa, sillä perheet rakentavat itse lomansa omien harrastustensa ympärille. Jokaisessa kohteessa on omia harrastusmahdollisuuksiaan. Golfia harrastavat suosivat Costa del Solia tai Algarven rannikkoa.

Rytönen arvostaa Palma de Mallorcaa, jossa on Välimeren parhaat palvelut ja majoitukset. -Mallorcalla on vanha massakohteen painolasti, mutta se on pessyt täydellisesti kasvonsa. Siellä on tehty vuosia kovaa työtä, että on saatu palvelut nostettua aivan uudelle tasolle. Saaren rannatkin on puhdistettu ja ympäristö siistitty.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat