Kovat ja kylmät arvot ärsyttävät nuoria

Suomalainen nuori on tyytyväinen, mutta tulevaisuus pelottaa. Nuoria ärsyttävät kovat ja kylmät arvot, rahan valta ja välinpitämättömyys muita ihmisiä kohtaan, kertoo tuore tutkimus.

Nuorison arkeen liittyvissä tunteissa tyytyväisyys saa yleisimpinä rinnalleen rakkauden ja onnellisuuden. Mutta kun katse kääntyy tulevaisuuteen, tilanne muuttuu. Tyytyväisyyden ja onnellisuuden korvaavat työelämään ja maailman tulevaisuuteen liittyvät pelko ja epävarmuus, kertoo 15/30 Research -tutkimustoimiston tekemä tutkimus, jossa oli mukana yli 6 000 iältään 15-30-vuotiasta nuorta.

Kovat ja kylmät arvot eivät nuoria miellytä. Yli puolet näkee, että erot rikkaiden ja köyhien välillä ovat liian suuret. Samaan aikaan puolet kuitenkin kokee, että jokaisen tulisi elättää itsensä omalla työllään.

Suomalainen nuori näyttää olevan perin suvaitsevainen. Vain joka kolmas hyväksyy väittämän "Suomi on suomalaisia varten". Ylivoimainen enemmistö voisi ystävystyä tai on jo ystävystynyt seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvan kanssa.

Nuorten elämää ohjaavia periaatteita ovat muun muassa vastuullisuus, luovuus ja tiedostavuus. Suomalainen nuori on myös vimmainen tasa-arvon kannattaja. Menestys menestyi tässä vertailussa kehnohkosti. Samoin henkisyys, mitä sillä nyt sitten milloinkin tarkoitetaankaan.

Julkkikset eivät kiinnosta

Kyselyssä mukana olleet saivat arvioida erikseen 40 kiinnostuksen kohteeksi ehdotettua teemaa. Vertailussa kirkkaasti ykköseksi nousi musiikin kuunteleminen, joka keräsi lähes sadan prosentin kannatuksen.

Listakakkoseksi pääsi matkailu. Pronssia nappasi terveys ja hyvinvointi. Kärkipäähän sijoittuivat myös urheilun harrastaminen, elokuvat ja uutiset.

Mikä nuoria sitten ei kiinnosta? Kiinnostuslistan jumbosijan nappasi teema julkisuuden henkilöt. Jumbofinaalissa kakkoseksi jäi vedonlyönti ja uhkapelit.

Kuluttajina suomalaiset nuoret pitävät itseään hintatietoisina ja harkitsevina. He eivät yleensä luonnehdi itseään trendejä seuraaviksi, kalliita merkkituotteita suosiviksi tai välinpitämättömiksi.

Kaksi kolmasosaa nuorista kokee järjen ohjaavan kulutustaan. Ostospäätöksiin vaikuttavat myös muun muassa tuotteen kotimaisuus ja kuluttamalla vaikuttaminen.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat