Koulusurmia hautovat halutaan tunnistaa ajoissa

Koulupsykologeille suunnitellaan laajaa koulutusta koulusurmia hautovien tunnistamiseksi. Psykologiliiton mukaan perehdytys saattaa alkaa jo keväällä.

Kyseessä on malli, jonka avulla arvioidaan huolestuttavasti käyttäytyvän oppilaan tai opiskelijan tilanteen vakavuutta. Analyysin on kehittänyt saksalainen psykologi Bernard Meissner, ja se pohjautuu kouluampujista Yhdysvalloissa kerättyihin tietoihin.

Kouluampujilla on havaittu olevan yhteisiä piirteitä, kuten epätavallisen kova kiinnostus muita koulusurmaajia kohtaan ja manifestin tyyliin esitetty ihmisviha sekä julkisuushakuisuus. Usein he antavat myös ennakkoon vihjeitä tulevasta ja joissakin tapauksissa osa koululaisista tai opiskelukavereista on tiennyt kiinnostuksesta koulusurmiin.

Meissnerin malli perustuu sarjaan kysymyksiä, joita oppilaan tuntevat opettajat ja koulun muu henkilökunta käy keskenään läpi. Se on räätälöity koulun omaksi tarkastuspisteeksi, jonka jälkeen arvioidaan, tarvitaanko tilanteen ratkaisemiseksi ulkopuolista apua.

Vakavaa vai todella vakavaa?

Meissnerin malliin perehtynyt vastaava psykologi Vesa Nevalainen Psykologiliitosta sanoo, että kysymykset ovat sellaisia, joita ehkä muutenkin hoksaisi kysyä. Tässä ne on kuitenkin koottu yhteen johdonmukaisesti.

- Niiden perusteella pystyy suunnilleen päättelemään, onko syytä olla todella todella huolissaan vaiko vain todella huolissaan, Nevalainen luonnehtii.

Suomessa on puolenkymmentä kyseisen tekniikan hallitsevaa koulupsykologia. Psykologiliitto on käynyt Meissnerin kanssa neuvotteluja laajasta Suomen oloihin räätälöidystä koulutuksesta. Tavoitteena on aloittaa perehdytys keväällä, mutta suunnitelmia ei ole vielä lyöty lukkoon.

- Yksittäiset kunnat sitten viime kädessä päättävät, lähettävätkö he koulutukseen omia koulupsykologejaan, kunhan sellainen mahdollisuus on olemassa, Nevalainen sanoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat