Koululaisten ilo oppia on hukassa jo varhain

Suomalaiskoululaiset ovat taitavia, mutta motivaatio on hukassa. Näin todetaan kahdessa kansainvälisessä tutkimuksessa.

Neljäs- ja kahdeksasluokkalaiset menestyvät sekä lukutaidossa, matematiikassa että luonnontieteissä erinomaisesti. Lukemisen ymmärtämisessä suomalaislapset nousivat jaetulle toiselle sijalle heti Hongkongin jälkeen.

Oppimisen ilo on silti kateissa jo varhain. Lukemismotivaatio on vertailun heikoin. Matematiikan opetukseenkin on sitoutunut 8. luokalla enää 6 prosenttia oppilaista.

– Millaisia tulokset olisivatkaan, jos motivaatio olisi parempi? Mistä löytyisi ilo oppimiseen, kysyy tutkimusta koordinoinut professori Pekka Kupari.

Opetusministeri Jukka Gustafsson (sd.) kaipaa opetukseen toiminnallisuutta, luovuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän uskoo, että esimerkiksi draaman keinojen tuominen eri oppiaineisiin voisi lisätä motivaatiota.

Myös helsinkiläinen äidinkielenopettaja Liisa Rännäli uskoo motivaation kumpuavan toiminnasta.

– Tunnilla on tärkeä puhua siitä, mitä on luettu ja mitä siitä on saatu irti. Kokemuksista voidaan sitten tehdä vaikka sarjakuvia tai näytelmiä.

(MTV3 – STT)

Lue myös:

    Uusimmat