Koululaiset eivät hallitse päässälaskua

Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten päässälaskutaidot ovat heikentyneet reilusti parissa vuosikymmenessä.

Hälyttävät tulokset ilmenevät filosofian maisteri Liisa Näverin väitöskirjasta, joka tarkastetaan huomenna Helsingin yliopistossa.

- Näyttäisi siltä, että laskin on saanut niin suuren roolin, että päässälaskutaito heikentynyt, toteaa Näveri.

Suurin ongelma-alue on murtoluvut. Näverin mukaan peruskoululaiset eivät nykyään hahmota, että neljä jaettuna kahdella ei ole sama kuin kaksi jaettuna neljällä.

Matematiikan hyvää perusosaamista tarvitaan päivittäin.

- Jos esimerkiksi kaupassa on kyltti, että tuotteita myydään miinus viisikymmentä prosenttia, me ajatellaan, että ahaa, puolet, mutta nykyiset peruskoululaiset alkavat pohtia millä kaavalla alennusprosentti lasketaan. Eli he alkavat pohtia miten jostain luvusta lasketaan viisikymmentä prosenttia ymmärtämättä, että se on puolet.

Päässälaskutaitojen heikentyminen näkyy nyt jo työelämässä.

Oppilaat eivät peruskoulun jälkeen hallitse laskemista, vaan ongelmat seuraavat jatko-opintoihin. Esimerkiksi terveydenhuoltoalan opiskelijoilla on haasteita laskea lääkelaskuja.

- Hoitajien virheelliset lääkelaskut ovat johtaneet jopa oikeudenkäynteihin, toteaa Näveri.

Taustalla muutos opetussuunnitelmassa

Matemaattisten taitojen heikentymiseen ovat vaikuttaneet paitsi taskulaskimen käyttö, myös 80-luvulla tehdyt opetussuunnitelmien muutokset.

- 80-luvun lopulla opetussuunnitelmiin tehtiin muutoksia. Silloin pudotettiin yksi viikkotunti ja muutettiin opetussisältöjä. Kouluissa ei uudistuksen jälkeen ole laskettu esimerkiksi murtolausekkeella, vaan laskimella.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat