Mainos

Koululaisen unirytmi kuntoon – lue toimivat vinkit!

Loman jälkeen unirytmi saattaa kaivata remontointia. Kokosimme vinkit, joiden avulla jälkikasvun herättäminen on helpompaa.

Kesällä aikataulut saattavat olla mitä sattuu, mikä voi näkyä kouluaamuina vielä useita viikkoja.

Lapset tarvitsevat enemmän unta kuin aikuiset: keskimääräinen unentarve kouluikäiselle lapselle olisi noin 11 tuntia vuorokaudessa. Kuinka siis saisit jälkikasvusi painumaan pehkuihin hieman aikaisemmin?

Hyväksi havaittuja keinoja ovat tietysti lastenhuoneiden sisustaminen mahdollisimman rauhaisaksi ja hiljaiseksi. Myös matala lämpötila voi auttaa nukahtamisessa. Makuuhuoneen lisäksi voit tehdä lastesi unen eteen muutakin.

Asteittainen aikaistaminen

Yritä saada lasten nukkumaanmenoaikaa aikaistettua liukuvasti. Lapset eivät luultavasti huomaa, jos laitat heidät sänkyyn muutamia minuutteja aikaisemmin kuin edellisenä iltana.

Pidä kiinni aikataulusta

Vaikka viikonloppuina pitkään valvominen varmasti houkuttelisikin, älä anna lasten riekkua ylhäällä myöhään. Jo muutaman päivän sekoitus unirytmiin näkyy varmasti seuraavana maanantaiaamuna. Hyvä keino on myös herättää lapset suurin piirtein siihen aikaan, jona he heräisivät myös arkena.

Aamuaurinko avuksi

Jos syksyaamu on kaunis ja kirkas, vie lapsi nauttimaan vaikkapa aamiaista pihamaalle. Raitis ulkoilma ja kirkas auringonpaiste virkistävät ketä tahansa. Valo edesauttaa myös aivoja heräämään uuteen päivään.

Rutiinia ruokavalioon

Kesäaikaan on sallittua syödä jäätelöä tai makeisia. Hyvät ruokailutottumukset ovat kuitenkin suuressa osassa hyvää unensaantia, joten tarjoa lapsille terveellisiä ruoka-annoksia sokerin ja rasvojen sijaan – epäterveellinen herkku voi jopa toimia kofeiinin tavoin!

Päiväunikielto päälle

Useimmilla kouluikäisillä lapsilla ei ole välttämättä mahdollisuutta päiväunten ottoon muutoin kuin kesäisin. Nyt on kuitenkin aika jättää ylimääräiset päivänokoset ottamatta, sillä se luonnollisesti siirtää illan nukkumaanmenoaikaa eteenpäin.

Näytä hyvää esimerkkiä

Kun noudatat itsekin antamiasi ohjeita, lapset näkevät sinussa loistavan roolimallin. Riittävästi nukkumalla takaat myös itsellesi lisäenergiaa koulu- ja työaamujen läpi jaksamiseen.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.