Kotiopetusta järjestetään usein uskonnollisista syistä

Suurin osa kotiopetuksesta annetaan Suomessa maailmankatsomuksellisista syistä. Muita syitä ovat muun muassa kyläkoulujen lakkauttamiset, homeongelmat ja peruskoulumaailman yleinen koventuminen resurssipulassa.

- Oppilaat, joiden uskontokunnalla ei ole omaa koulua, jäävät useammin kotiopetukseen. Esimerkiksi islaminuskoisten lasten vanhemmat katsovat, että lasten tulee käydä islamilaista koulua, kertoo opetusneuvos Irmeli Halinen opetushallituksesta.

Suomessa ei ole yhtään virallista peruskoulua, joka olisi islamilaisen yhdyskunnan ylläpitämä. Halinen kertoo, että islaminuskoiset ovat siksi järjestäneet yksityisiä kouluja, jotka luetaan kotiopetukseen kuuluvaksi koulunkäynnin muodoksi.

Joskus kotiopetukseen päädytään maantieteellisistä syistä. Halinen pitää tätä kuitenkin hyvin poikkeuksellisena:

- Esimerkiksi saaristoalueilla koulumatka voi olla hyvin hankala, ja sen vuoksi vanhemmat päätyvät opettamaan lastaan kotona, hän kertoo.

Kuka tahansa voi opettaa kotona

Suomessa ei ole olemassa koulupakkoa, mutta oppivelvollisuus kyllä on. Huoltajalla on siis mahdollisuus itse ratkaista, meneekö hänen lapsensa yhteiskunnan ylläpitämään kouluun.

- Huoltajalla on silti velvollisuus taata se, että lapsi suorittaa oppivelvollisuutensa, Halinen oikaisee.

Mikäli vanhempi haluaa järjestää kotiopetusta, tai lasta opetetaan jonkin uskonnollisen yhdyskunnan koulussa, hänen on ilmoitettava siitä asuinkunnalleen.

- Kunnalla on velvollisuus nimetä silloin tutkiva opettaja, joka tarkkailee oppivelvollisuuden täyttämistä. Vaikka kuka tahansa voi järjestää kotiopetusta, peruskoulun tavoitteiden on täytyttävä, Halinen sanoo.

Kotiopetuksessa ollut lapsi ei suoraan saa käteensä peruskoulun päättötodistusta, eikä hän voi siksi suoraan jatkaa lukioon tai ammatilliseen koulutukseen. Halinen kertoo, että oppilaan on ensin osoitettava tietämyksensä erityisessä tutkinnossa.

Kotipetuksen taso toisinaan heikkoa

Halisen mukaan toisinaan tulee ilmi tapauksia, että kotiopetuksen taso on ollut kovin heikkoa.

- Näin on esimerkiksi silloin, kun huoltaja on järjestänyt kotiopetuksen jostain musta syystä kuin lapsen parasta ajatellen.

Mikäli vanhempi laiminlyö takeensa opetustyöstä, pahimmassa tilanteessa on Halisen mukaan ryhdyttävä lastensuojelutoimenpiteisiin.

- Lievemmässä puuttumisessa huoltajaa pyritään vain ohjaamaan parempaan opetukseen.

Vaikka yhä useampi suomalainen olisi kiinnostunut kotiopetuksesta, sen osuus kaikesta opetuksesta on silti vähäistä.

- Vuonna 2009 peruskoulun päättötodistuksen sai 65 000 nuorta, joista yksityis- tai kotiopetuksessa oli noin 400 oppilasta, Halinen täsmentää.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat